Hittills har nästan 11 000 liter olja fångats upp ur havet efter Marco Polos grundstötning i söndags, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande på tisdagskvällen.
Men tisdagens saneringsarbete har försvårats på grund av att en stor del av oljan har sjunkit ned under vattenytan, vilket gör att upptagning med fartyg inte längre är möjligt.
Dessutom har väderförhållandena varit svåra. Under eftermiddagen avbröts arbetet sedan regn och hårda vindar dragit in över området, rapporterar SVT Nyheter Blekinge. Även under onsdagen sätter vädret stopp för arbetet, enligt tv-kanalen.
Det finns risk för att oljan förflyttar sig under vattnet och enligt Kustbevakningens prognos driver den nu inte bara mot land i Hörvik i Blekinge, utan även i Åhus i Skåne.
Ännu på grund
Kustbevakningen har informerat berörda kommuner och länsstyrelser. Myndigheten har även skickat ett av sina fartyg till den skånska ostkusten i förebyggande syfte.
Marco Polo står alltjämt på sin grund, men det finns risk för att färjans stabilitet kan påverkas av den tilltagande vinden.
Det är rederiet TT-Lines uppgift att presentera en plan för hur bärgningen ska gå till och enligt Kustbevakningen väntas bogserbåtar att anlända till platsen sent på tisdagen.
Hur oljan på botten ska samlas in är oklart.
Eventuellt skulle dykare kunna suga upp oljan med en maskin som påminner om en dammsugare, enligt Erik Svensson, samordnare på Kustbevakningen. Oljan skulle också kunna samlas in med en oljetrålare, men kustbevakningen saknar en sådan.
Ytterligare en idé är att vänta tills temperaturen blir högre, eftersom oljan då väntas stiga till ytan igen.
– Vi får se om vi kan behöva vänta till våren för att det ska ske. Annars kan vi behöva fråga våra grannländer om oljetrålare. Men än så länge spånar vi bara på olika idéer och möjligheter, säger Erik Svensson.
Förundersökning inledd
Om oljan inte tas om hand bryts den så småningom ned, förklarar han.
– Men då kommer den ju finnas kvar i de levande organismerna som är där. På något sätt ska vi hitta någon idé att få upp så mycket olja vi bara kan.
Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen och brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg. Än så länge riktas inte misstankarna mot någon specifik person.
Förhör pågår och data samlas in, men förundersökningsledare Jonatan Örn vill inte gå in på varför besättningen inte slog larm redan efter den första av två grundstötningar.
Det finns inga misstankar om att alkohol varit en faktor i olyckan. Svensson beskriver utredningen som komplex och tidskrävande.