Ovanlig olycka – men inget tyder på attentat

Bilen som den hotade konstnären Lars Vilks och två poliser färdades i korsade ett vajerräcke innan den krockade med en lastbil. Ett mycket ovanligt scenario som dessutom skulle kräva stor kraft – enligt Trafikverket. Men polisen hävdar att ingenting pekar på någon yttre påverkan.

Polisens kriminaltekniker arbetar på olycksplatsen på E4 vid Markaryd där konstnären Lars Vilks, 75, och två poliser omkom när fordonet de färdades i krockade med en lastbil på söndagseftermiddagen.

Polisens kriminaltekniker arbetar på olycksplatsen på E4 vid Markaryd där konstnären Lars Vilks, 75, och två poliser omkom när fordonet de färdades i krockade med en lastbil på söndagseftermiddagen.

Foto: Johan Nilsson/TT

Olyckor2021-10-04 04:25

Konstnären Lars Vilks, 75, och två poliser omkom i en frontalkollision med en lastbil på E4 vid Markaryd på söndagen sedan livvaktsbilen kommit över på fel körbana.

Olyckan inträffade vid halv fyra på eftermiddagen, och både lastbilen och polisernas fordon fattade eld i samband med krocken.

Polisen genomför flera utredningsåtgärder – både på platsen och parallellt – för att få en bild av vad som egentligen hänt.

– Vi vill absolut utesluta att det skulle vara någon yttre påverkan på livvaktsbilen eller Lars Vilks. Det finns ingenting i nuläget som pekar på att det skulle vara något attentat, men vi vill ändå stänga dörren helt, säger Stefan Sintéus, chef för regionala utredningsenheten, på en presskonferens.

Inga nya hot

Lars Vilks har levt under hot sedan 2007, vilket medförde att han hade livvaktsskydd. På senare tid har dock inga konkreta, nya hot uttalats, enligt Stefan Sintéus.

– Där är inga hot som inkommit i närtid, säger han till TT.

Lastbilschauffören fördes med ambulans till sjukhus där han vårdas. Ett första förhör har kunnat genomföras med personen, men polisen vill inte gå in på vad det har gett.

Polisens tekniker har funnit däckrester på vägen en bit före platsen för kollisionen, och en av hypoteserna är att en däckexplosion orsakat olyckan. Men utredningen är fortfarande i ett tidigt skede.

– Vi har väldigt mycket frågor om vad det är som hänt på platsen, och därför är det viktigt att kolla på alla olika alternativ, säger Carina Persson, regionpolischefen i region Syd.

"Väldigt ovanligt"

Det är oklart vad som orsakade krocken, men polisen bekräftar att livvaktsbilen kommit över på fel sida av vägen.

Körfälten separeras dock av ett vajerräcke.

– Det är väldigt, väldigt ovanligt att någon kommer över på andra sida vägen när det är mötesseparerat och ett räcke emellan. Det krävs en hel del kraft för att göra det, sedan var den kraften kommer ifrån vet vi inte, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, och fortsätter:

– Jag kan inte påminna mig att något liknande har hänt på väldigt, väldigt länge. I så fall är det flera år sedan.

"Möjligheter att spåra"

Livvaktsbilen vägde omkring 4,5 ton och hastighetsgränsen på vägen är 110 kilometer i timmen.

– Det skulle kunna förklara att man kan köra igenom ett vajerräcke, säger Stefan Sintéus.

TT: Innehöll livvaktsbilen en svart låda?

– En svart låda finns inte. Men det finns möjligheter att spåra annat, säger han.

En följebil till livvaktsbilen låg en bit bakom, men personalen i den bilen såg inte olyckan eftersom de var för långt ifrån.

– Det finns olika rutiner för hur man agerar som följebil men det är inget som jag vill kommentera medialt, säger Stefan Sintéus.

"Bestörtning och stor sorg"

Utredningen om polisens agerande vid olyckan leds av en åklagare vid särskilda åklagarkammaren. Olyckan utreds som vållande till annans död, men det finns ingen misstänkt person.

Även Trafikverket har inlett en egen utredning för att undersöka om det varit några felaktigheter med vägen eller anläggningen vid platsen.

"Det är med bestörtning och stor sorg jag tagit emot beskedet att våra två kollegor och vår skyddsperson omkommit i dag på eftermiddagen. Mina tankar går till anhöriga, familjer, vänner och arbetskamrater", säger rikspolischef Anders Thornberg i ett uttalande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!