Misstänkt grov allmänfarlig ödeläggelse, misstänkt miljöbrott – misstänkt grov allmänfarlig vårdslöshet. Helgens omfattande skred har på några dagar haft flera olika brottsrubriceringar.
Och efter att åklagaren Magnus Clase på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål skickat tillbaka ärendet till polisen är det nu Stefan Larsson som ansvarar för fallet.
– Det är ett pussel där vi får börja titta på vilka människor som kan lämna information som är av intresse för oss. Så får man börja nysta där, säger han.
Att brottsrubriceringen i dagsläget gäller allmänfarlig vårdslöshet innebär att det rör sig om ett så kallat oaktsamhetsbrott. Det vill säga att händelsen kan ha inträffat av oaktsamhet snarare än genom uppsåt.
"Massvis att ta hänsyn till"
Ingen har delgivits misstanke om brott och inga förhör har heller hunnits genomföras av polisens miljöenhet. Enligt Stefan Larsson är utredningen komplex och arbetet lär ta tid – månader minst.
– Det finns massvis att ta hänsyn till, så det skulle jag tro, säger han.
Även på Trafikverket fortlöper arbetet efter skredet och först på onsdagen fick myndigheten grönt ljus för att beträda området med sina tekniker.
Dessutom håller en projektgrupp på att sättas ihop med ett helhetsperspektiv för samverkan och för att avgöra vilka resurser som kommer att krävas i återställandet av den olycksdrabbade delen av E6. Parallellt tillsätts också en särskild arbetsgrupp med expertkunskaper på att bygga vägar.
Infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) har tidigare sagt att kostnaderna kommer att hanteras av Trafikverket. Hur mycket pengar det rör sig om kan presschefen Bengt Olsson inte svara på. Men för TT uppger han att det rör sig inom budgeten.
– Vi har en rörlig budget och jobbar med de pengarna vi redan har blivit tilldelade. Sen om det sticker iväg får vi ha en diskussion med regeringen, säger Olsson.
Ras 2006 kostade halv miljard
När E6 2006 raserade vid Småröd i Munkedals kommun landade slutnotan på drygt en halv miljard (520 miljoner kronor). Huruvida det blir dyrare eller billigare den här gången vill han inte spekulera i.
– Det är otroligt svårt att jämföra. Detta var under gamla Vägverkets tid innan Trafikverket existerade. Vilka förutsättningar som fanns då har jag ingen aning om.
Någon prognos för när E6 kan vara helt återställd finns inte heller.
– Jag förstår de som vill ha det klart så fort som möjligt och vi kommer att jobba kraftfullt för att försöka möta det. Men det kommer ta ett flertal månader, säger Bengt Olsson.