Larmet från Liberiaflaggade Almirante Storni kom vid 14.30 i lördags, sedan besättningen upptäckt en brand i det tätt packade virket på övre däck.
Det 177 meter långa fartyget ligger nu ankrat utanför Vinga i Göteborgs skärgård, omringat av fartyg från Kustbevakningen.
Arbetet med att släcka branden pågår med oförminskad kraft. Läget är dock oförändrat: branden är inte under kontroll, men den har heller inte spridit sig.
Fartyget fick så sent som för sex veckor sedan kritik för flera brister, bland annat i brandsäkerheten, rapporterar SVT Nyheter.
Enligt ett inspektionsintyg från Storbritannien hittades tio brister, varav tre gällde brandsäkerheten. Hur den pågående branden startat är dock ännu okänt.
Parallellt med brandbekämpningen planerar Kustbevakningen för vad som ska hända med fartyget på lite sikt.
– Det har blivit lite bättre väder, så vi förbereder för olika scenarier, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningens presstjänst till TT.
– Bland annat förbereder vi en kommande bogsering. Vi vet inte när, hur eller vart, men förr eller senare kommer fartyget att behöva bogseras till hamn.
Besättningen kvar
Dessförinnan kan det bli aktuellt att tömma haveristen på bränsle. För att kunna göra det har bränslet, via fartygets egna system, värmts upp för att göra det mindre trögflytande.
– Bränslet är redo att pumpas bort, om det fattas beslut om det. Vi vill inte ha ett oljespill att ta hand om dessutom. Men där är vi inte heller än, säger Mattias Lindholm.
Eftersom branden hittills bara drabbat lasten bedöms det i nuläget inte finnas någon risk för ett läckage.
Tills vidare finns också besättningen på 17 personer, liksom representanter från Kustbevakningen och Räddningstjänsten, kvar ombord.
På plats runt omkring finns Kustbevakningens största fartyg Poseidon och Triton samt tre bogserbåtar som tillsammans fortsätter att pumpa stora mängder vatten över fartyget.
"Dämpande effekt"
Kustbevakningen befarar att branden kommer att ta tid att släcka.
– Glödbränder är jobbiga att släcka och virket är oerhört tätt packat, vilket komplicerar åtkomsten, säger Mattias Lindholm.
– Rökdykare går inte alls, så just nu är det enbart med vattenkanoner som vi kan komma i närheten. Det har en dämpande effekt, men vi får inte direktkontakt med brandhärden.
Under dagen har det använts flyg för att lokalisera brandhärdens exakta läge. Även en drönare har använts för att få bilder och information om värmeförhållandena ombord på fartyget.