Ă tta fallskĂ€rmshoppare och en pilot omkom nĂ€r de kraschade i nĂ€rheten av Ărebro flygplats för tvĂ„ Ă„r sedan, 46 sekunder efter start.
PĂ„ en presskonferens i Ărebro meddelar nu SHK att inga tekniska fel lĂ„g bakom olyckan. Ingenting tyder heller pĂ„ att pilotens tillstĂ„nd var nedsatt före eller under flygningen. DĂ€remot har kommissionen hittat tecken pĂ„ "glidningar i sĂ€kerhetsarbetet" hos fallskĂ€rmsklubben.
ââDet hĂ€r kunde ha hĂ€nt vilken som helst av piloterna, sĂ€ger Mats Trense, utredningsledare.
Sammanfattningsvis har sÀkerhetsmarginalen minskat, sÀger hans kollega, utredningsordförande Jenny Ferm. Det handlar bland annat om att piloterna inte anvÀnt sig av checklistor före start och att de inte rÀknat pÄ viktfördelningen i flygplanet.
ââVi pekar inte ut skuld och ansvar utan vi kan konstatera att glidningarna i verksamheten har skett under en lĂ„ng tid. Det Ă€r ett gemensamt ansvar, sĂ€ger Jenny Ferm.
Hade kunnat upptÀckas
Utredningen visar att planet var överlastat och baktungt. För att följa covidrekommendationerna om avstÄnd hade en bÀnk, som hopparna vanligtvis sitter pÄ, bytts ut mot en pilotstol.
Det troliga hÀndelseförloppet Àr att piloten förlorade kontrollen över flygplanet nÀr vingklaffarna fÀlldes in. SHK har nÀmligen kunnat se ett onormalt höjdrodertrimlÀge. För att undvika stallning, det vill sÀga förlust av lyftkraft, vÀnde piloten 180 grader, men flygplanet var pÄ sÄ lÄg höjd att det inte gick att ÄterfÄ kontrollen.
Enligt kommissionen hade en ÀndamÄlsenlig riskanalys sannolikt kunnat identifiera farorna.
ââDet kan ifrĂ„gasĂ€ttas om piloter som utför icke-kommersiell flygning i fallskĂ€rmsverksamhet har fĂ„tt tillrĂ€ckliga verktyg och utbildning för att utföra en sĂ„dan riskanalys, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ SHK.
Stressiga förhÄllanden
SHK vill nu se en formell utbildning för piloter som ska flyga fallskÀrmshoppare.
ââDe hĂ€r piloterna har ett certifikat. Men i fallskĂ€rmshoppning ska man transportera flera personer som ska snabbt in och snabbt ut under ganska stressiga förhĂ„llanden. Och det Ă€r dĂ€r det finns risk för att det inte gĂ„r som man har velat, sĂ€ger Swaffer.
Flygkraschen i Ărebro Ă€r en av de allvarligaste i svensk historia. TvĂ„ Ă„r tidigare intrĂ€ffade en olycka i UmeĂ„. Likheterna kan verka kusliga â nio personer omkom, det tekniskt felfria flygplanet var baktungt och överlastat â men i övrigt Ă€r hĂ€ndelseförloppen helt olika, enligt bĂ„de Swaffer och Ferm.
Arbete efter UmeÄolycka
Redan efter olyckan i UmeÄ pÄtalade SHK ett behov av högre krav pÄ piloter som flyger fallskÀrmshoppare. Enligt den europeiska flygsÀkerhetsmyndigheten Easa Àr flygning inom fallskÀrmsverksamhet förenat med höga risker, stÄr det i rapporten. Och det Àr till just Easa som kravet om en formell utbildning har stÀllts.
ââVi har varit nere med gĂ€nget i december för att prata vidare om det hĂ€r. Vi har gott hopp om att en förĂ€ndring ska ske men det tar tid, och det gör mig lite oroad, sĂ€ger Peter Swaffer.
Det Ă€r omöjligt att sĂ€ga om olyckan i Ărebro hade kunnat undvikas om Easa agerat snabbare, enligt Swaffer.
TT: GÄr det för lÄngsamt?
ââJag Ă€r inte nöjd. Jag hade velat se ett annat agerande, sĂ€ger Swaffer.
ââDet Ă€r klart att man önskar att det kunde gĂ„ fortare, sĂ€ger Ferm.