SHK: Ny utbildning behövs efter flygolycka

Det fanns inga tekniska fel pĂ„ det flygplan som kraschade i Örebro 2021, enligt slutrapporten frĂ„n Statens haverikommission (SHK). DĂ€remot menar SHK att sĂ€kerhetsarbetet i verksamheten har "glidit" under flera Ă„r, och efterfrĂ„gar dĂ€rför en ny utbildning.

Peter Swaffer (till vĂ€nster), avdelningschef pĂ„ Statens haverikommission, och utredningsledare Mats Trense under en presstrĂ€ff om slutrapporten kring flygolyckan pĂ„ Örebro flygplats 2021.

Peter Swaffer (till vĂ€nster), avdelningschef pĂ„ Statens haverikommission, och utredningsledare Mats Trense under en presstrĂ€ff om slutrapporten kring flygolyckan pĂ„ Örebro flygplats 2021.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Olyckor2023-01-30 15:51

Åtta fallskĂ€rmshoppare och en pilot omkom nĂ€r de kraschade i nĂ€rheten av Örebro flygplats för tvĂ„ Ă„r sedan, 46 sekunder efter start.

PĂ„ en presskonferens i Örebro meddelar nu SHK att inga tekniska fel lĂ„g bakom olyckan. Ingenting tyder heller pĂ„ att pilotens tillstĂ„nd var nedsatt före eller under flygningen. DĂ€remot har kommissionen hittat tecken pĂ„ "glidningar i sĂ€kerhetsarbetet" hos fallskĂ€rmsklubben.

– Det hĂ€r kunde ha hĂ€nt vilken som helst av piloterna, sĂ€ger Mats Trense, utredningsledare.

Sammanfattningsvis har sÀkerhetsmarginalen minskat, sÀger hans kollega, utredningsordförande Jenny Ferm. Det handlar bland annat om att piloterna inte anvÀnt sig av checklistor före start och att de inte rÀknat pÄ viktfördelningen i flygplanet.

– Vi pekar inte ut skuld och ansvar utan vi kan konstatera att glidningarna i verksamheten har skett under en lĂ„ng tid. Det Ă€r ett gemensamt ansvar, sĂ€ger Jenny Ferm.

Hade kunnat upptÀckas

Utredningen visar att planet var överlastat och baktungt. För att följa covidrekommendationerna om avstÄnd hade en bÀnk, som hopparna vanligtvis sitter pÄ, bytts ut mot en pilotstol.

Det troliga hÀndelseförloppet Àr att piloten förlorade kontrollen över flygplanet nÀr vingklaffarna fÀlldes in. SHK har nÀmligen kunnat se ett onormalt höjdrodertrimlÀge. För att undvika stallning, det vill sÀga förlust av lyftkraft, vÀnde piloten 180 grader, men flygplanet var pÄ sÄ lÄg höjd att det inte gick att ÄterfÄ kontrollen.

Enligt kommissionen hade en ÀndamÄlsenlig riskanalys sannolikt kunnat identifiera farorna.

– Det kan ifrĂ„gasĂ€ttas om piloter som utför icke-kommersiell flygning i fallskĂ€rmsverksamhet har fĂ„tt tillrĂ€ckliga verktyg och utbildning för att utföra en sĂ„dan riskanalys, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ SHK.

Stressiga förhÄllanden

SHK vill nu se en formell utbildning för piloter som ska flyga fallskÀrmshoppare.

– De hĂ€r piloterna har ett certifikat. Men i fallskĂ€rmshoppning ska man transportera flera personer som ska snabbt in och snabbt ut under ganska stressiga förhĂ„llanden. Och det Ă€r dĂ€r det finns risk för att det inte gĂ„r som man har velat, sĂ€ger Swaffer.

Flygkraschen i Örebro Ă€r en av de allvarligaste i svensk historia. TvĂ„ Ă„r tidigare intrĂ€ffade en olycka i UmeĂ„. Likheterna kan verka kusliga – nio personer omkom, det tekniskt felfria flygplanet var baktungt och överlastat – men i övrigt Ă€r hĂ€ndelseförloppen helt olika, enligt bĂ„de Swaffer och Ferm.

Arbete efter UmeÄolycka

Redan efter olyckan i UmeÄ pÄtalade SHK ett behov av högre krav pÄ piloter som flyger fallskÀrmshoppare. Enligt den europeiska flygsÀkerhetsmyndigheten Easa Àr flygning inom fallskÀrmsverksamhet förenat med höga risker, stÄr det i rapporten. Och det Àr till just Easa som kravet om en formell utbildning har stÀllts.

– Vi har varit nere med gĂ€nget i december för att prata vidare om det hĂ€r. Vi har gott hopp om att en förĂ€ndring ska ske men det tar tid, och det gör mig lite oroad, sĂ€ger Peter Swaffer.

Det Ă€r omöjligt att sĂ€ga om olyckan i Örebro hade kunnat undvikas om Easa agerat snabbare, enligt Swaffer.

TT: GÄr det för lÄngsamt?

– Jag Ă€r inte nöjd. Jag hade velat se ett annat agerande, sĂ€ger Swaffer.

– Det Ă€r klart att man önskar att det kunde gĂ„ fortare, sĂ€ger Ferm.

Jenny Ferm, utredningsordförande vid Statens haverikommission.
Jenny Ferm, utredningsordförande vid Statens haverikommission.
Fakta: Fem sÀkerhetsrekommendationer

Haverikommissionen lĂ€mnar fem sĂ€kerhetsrekommendationer i slutrapporten efter olyckan i Örebro.

SHK rekommenderar att EU:s byrÄ för luftfartssÀkerhet (Easa) övervÀger att införa en utbildning som leder till sÀrskild behörighet för dessa piloter.
Easa rekommenderas Àven att att sÀkerstÀlla att tillsynen bedrivs pÄ ett sÄdant sÀtt och i sÄdan omfattning att den fÄr effekt pÄ efterlevnaden av regelverket och dÀrmed fÄr en sÀkerhetshöjande verkan.
Transportstyrelsen rekommenderas att kontrollera om flygplatserna har vidtagit adekvata ÄtgÀrder för att sÀkerstÀlla att insatstiden för flygplatsens rÀddningsstyrka följer gÀllande regelverk
samt att de med hjÀlp av SFF (Svenska FallskÀrmsförbundet) verkar för att ÀndamÄlsenliga riskanalyser enligt checklista utförs av piloter inom fallskÀrmsoperationer och tillÀmpas vid flygningar.
SFF rekommenderas att tillsammans med fallskÀrmsklubbarna vidta ÄtgÀrder för att sÀkerstÀlla att obligatorisk information och utbildning har mottagits av alla piloter
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!