Statens haverikommission ansvarar för utredningen av olyckan på Gröna Lund, där bergochdalbanan Jetline i slutet av juni spårade ur och en person omkom.
Redan vid den inledande olycksplatsutredningen hittades en "tydlig och avgränsad teknisk faktor", enligt ett internt dokument vid Göteborgsparken Liseberg – vars attraktion Lisebergsbanan är av samma tillverkare som Jetline – ett dokument som Aftonbladet tagit del av.
Lisebergs beslut
Ojala säger att han inte känner till dokumentet, men bekräftar för TT att man varit i kontakt med Liseberg om en risk kopplad till "en teknisk faktor när det gäller tågen".
– Det de gjorde då var att de beskrev sina tekniska förutsättningar, som inte var likvärdiga med de som fanns på Gröna Lund. Därigenom gjorde Liseberg bedömningen att de inte bar på samma risk som i anläggningen på Gröna Lund, säger han.
Ojala vill inte beskriva vad den tekniska faktorn i fråga är, då det är för tidigt i utredningen.
"Tydlig risk"
TT: Ser ni den tekniska faktorn som orsaken till olyckan?
– Nej, det fungerar inte riktigt så hos oss. När vi beskriver en olycksorsak tittar vi alltid på vilka bakomliggande faktorer som har orsakat händelsen. Det finns en direkt orsak, sedan finns det bakomliggande orsaker till vad som har hänt rent tekniskt, säger Ojala.
På vilket sätt den tekniska faktorn "inföll i olycksförloppet" kan han inte säga något om i detalj än.
– Men det var en tydlig risk kopplad till tekniska faktorer.
Utredningen kommer fortgå en längre tid, men ska vara klar som senast om tolv månader.
– Vi jobbar så fort vi kan, säger Ojala.