Humana-vd: Skakat branschen i grunden

Omfattande återkravsärenden från Försäkringskassan och bristande ansvar för utländsk arbetskraft gjorde att Humana blev av med sitt tillstånd för assistansverksamhet.
–De här dagarna har varit som en torktumlare, säger bolagets vd Johanna Rastad.

Johanna Rastad, vd och koncernchef för Humana beskriver den senaste veckan som en torktumlare.

Johanna Rastad, vd och koncernchef för Humana beskriver den senaste veckan som en torktumlare.

Foto: Pressbild

Omsorg2023-02-09 15:06

Beskedet från Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) kom mitt under arbetet med att färdigställa kvartalsrapporten. Humana fick tio dagar på sig att upphöra med verksamheten inom personlig assistans. 11 000 medarbetare och 1 200 brukare berördes.

– Det är jättekämpigt när organisationen får gå igenom något sådant och väldigt tufft för alla medarbetare, säger Johanna Rastad, vd och koncernchef för Humana.

För tillfället får Humana fortsätta sin assistansverksamhet, detta efter att bolaget fått en så kallad inhibition av Ivos beslut beviljad. Men strax efter det kom beskedet att Försäkringskassan stoppar sina utbetalningar till Humana, pengarna går nu direkt till brukarna i stället.

– Nu hoppas jag att vi får några dagar att hämta andan. Sen får vi se om Ivo överklagar beslutet till Kammarrätten och om de i sin tur gör en annan bedömning, säger Johanna Rastad.

Återkommande brister

Hon tycker att beslutet från Ivo är orättvist och felaktigt.

Ivo redovisar en rad punkter som myndigheten grundar sitt beslut på. En handlar om återkommande brister kring anmälningsskyldighet och förvaltning av allmänna medel. Där nämns närmare 30 beslut om återkrav på runt 100 miljoner kronor från Försäkringskassan riktat mot Humana eller deras brukare.

– Jag förvånas över att de här återbetalningsärendena utgör en så stor dela av Ivos beslut. Flera av dem är inte avslutade och är fortfarande under rättslig prövning och vi har ett rättssystem där man inte kan dömas på misstanke. Sedan när Försäkringskassan drar in betalningar till oss refererar de till Ivos beslut. Då blir det ett refererande till varandra som jag inte tycker är rättvist.

Ivo lyfter fram fall där assistansbehovet ändrats hos en brukare och att Humana inte noterat detta. Johanna Rastad menar att det är en fin balansgång där det också handlar om den personliga integriteten hos brukaren. Det finns en risk med att medarbetare misstänkliggör sina assistanstagare.

– Vi är inte felfria men vi måste vi hitta systematik för att snabbt fånga upp det som inte är rätt. Vi måste diskutera med Försäkringskassan om att hitta en väg att hantera det, när och om den anställda ska slå larm. Det framställs som att vi är i krig med dem men så är det absolut inte.

Inget stort kundtapp

En annan del i Ivos beslut handlar om anställda som inte har haft arbetstillstånd.

– Det handlar om tre personer varav en inte hann börja, på totalt 11 000 anställda. Jag tycker att man måste se proportionerna i det. Sedan kan vi självklart hitta ännu bättre system för att upptäcka sådant, säger Johanna Rastad.

Enligt Humanas vd har det inte skett något stort kundtapp den senaste veckan men det finns en oro bland medarbetare och brukare. När beslutet från Ivo kom var det ett 40-tal brukare som ville byta och när beskedet från Försäkringskassan kom var det ungefär lika många till.

– Det här är en bransch som har varit ganska anfrätt och många har sett oss som en stor aktör med god kontroll. Många i branschen blev nog chockade av Ivos besked, jag tror att det har skakat assistansvärlden i grundvalarna.

Humana har överklagat Ivos beslut hos förvaltningsrätten.

TT: Vad tror du om framtiden, kommer ni att bli av med ert tillstånd att bedriva assistans för gott?

– Vet du vad, att efter detta gör jag inga prediktioner. Jag tycker att processen är väldigt oklar och inte riktigt logisk. Jag tycker inte att det finns fog för att dra in vårt tillstånd. Vi har gjort fel i vissa fall men det står inte i proportion till Ivos beslut.

Fakta: Detta har hänt

Den 31 januari meddelade Inspektionen för vård och omsorg att den återkallar Humanas tillstånd att bedriva assistansverksamhet. Verksamheten ska enligt det beslutet avslutas den 10 februari.

Enligt Ivo grundar sig beslutet bland annat på bristande förmåga att efterfölja tidigare beslut från Ivo, brister i seriositet och arbetsgivaransvar gällande utländsk arbetskraft samt återkommande brister avseende anmälningsskyldighet och förvaltning av allmänna medel.

Humana överklagar beslutet till förvaltningsrätten och begär samtidigt om inhibition av Ivos beslut.

Den 7 februari beviljas inhibition vilket innebär att Humana får fortsätta med assistansverksamheten.

Samma dag meddelar Försäkringskassan att den inte godkänner Humana Assistans AB som betalningsmottagare. Pengarna betalas ut direkt till assistanstagaren istället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!