Koranbränningen vid Medborgarplatsen i Stockholm i onsdags har fått stor spridning i medier och sociala medier.
Uppmärksamheten är fullt jämförbar – kanske till och med större – med koranbränningen utanför Turkiets ambassad i januari.
– Fram till lunch i dag hade det varit ungefär 600 000 inlägg på sociala medier och medier om händelsen i de kanaler vi följer, säger Sofia Bard, chef på Svenska institutets enhet för Sverigebildsanalys.
– Det är att jämföra med den förra koranbränningen, då vi hade 900 000 på en vecka. Så vår bedömning är att det är en väldigt omfattande spridning.
"Sett effekt"
Under fredagen minskade flödet visserligen betydligt, enligt Sofia Bard. Från att innehåll på arabiska dominerat var det under dagen mer innehåll på engelska.
Hur Sverigebilden påverkas på sikt av den senaste koranbränningen är för tidigt att säga.
Men att den kan påverka står klart.
– Generellt brukar vi säga att Sverigebilden förändras långsamt. Här har vi ju sett en effekt, men om den håller i sig och hur länge vågar jag inte uttala mig om, säger Sofia Bard.
Jämlikt land?
Det är främst bilden av Sverige som ett jämlikt land, där olika kulturer och religioner respekteras, som påverkas.
– Tittar man generellt är Sverige rankat främst i världen när det gäller den indikatorn och generellt ser vi ingen skillnad.
– Men om den här typen av budskap får spridning finns det risk för att Sverigebilden påverkas i länderna där det här sprids.