MV Ruby bogseras nu på sin väg från Norge förbi Sverige och Danmark mot Litauen.
Än har fartyget, lastat med ammoniumnitrat, inte sökt nödhamn i Sverige. Om så sker blir det ett beslut som fattas av Transportstyrelsen, andra myndigheter och kommuner, förklarar Pehr Johansson på länsstyrelsen i Västra Götaland som leder den särskilda organisationen kring händelsen.
– Vi tittar just nu i samråd på vilka hamnar som skulle kunna vara aktuella längs väst- och sydkusten. Det handlar om kapacitet att kunna ta emot ett så här stort fartyg, säger han.
När fartyget låg i hamn i norska Tromsö upprättades en säkerhetszon på 500 meter och det kan bli aktuellt även här.
– En 500-meters säkerhetszon låter helt rimligt eftersom ämnet betraktas som explosivt vid rätt förutsättningar.
En annan risk som länsstyrelsen tittar på är om fartygets skada förvärras och lasten läcker ut i havet.
Att ammoniumnitrat fraktas till land och till sjöss är i sig inte ovanligt, betonar Johansson.
– Det som fått oss att uppmärksamma detta är både lastens beskaffenhet men också det faktum att fartyget är bekräftat skadat.
– Myndigheterna är på tå i alla aspekter.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är samordnare på nationell nivå kring fartyget.