MV Ruby bogseras nu pÄ sin vÀg frÄn Norge förbi Sverige och Danmark mot Litauen.
Ăn har fartyget, lastat med ammoniumnitrat, inte sökt nödhamn i Sverige. Om sĂ„ sker blir det ett beslut som fattas av Transportstyrelsen, andra myndigheter och kommuner, förklarar Pehr Johansson pĂ„ lĂ€nsstyrelsen i VĂ€stra Götaland som leder den sĂ€rskilda organisationen kring hĂ€ndelsen.
ââVi tittar just nu i samrĂ„d pĂ„ vilka hamnar som skulle kunna vara aktuella lĂ€ngs vĂ€st- och sydkusten. Det handlar om kapacitet att kunna ta emot ett sĂ„ hĂ€r stort fartyg, sĂ€ger han.
NÀr fartyget lÄg i hamn i norska Tromsö upprÀttades en sÀkerhetszon pÄ 500 meter och det kan bli aktuellt Àven hÀr.
ââEn 500-meters sĂ€kerhetszon lĂ„ter helt rimligt eftersom Ă€mnet betraktas som explosivt vid rĂ€tt förutsĂ€ttningar.
En annan risk som lÀnsstyrelsen tittar pÄ Àr om fartygets skada förvÀrras och lasten lÀcker ut i havet.
Att ammoniumnitrat fraktas till land och till sjöss Àr i sig inte ovanligt, betonar Johansson.
ââDet som fĂ„tt oss att uppmĂ€rksamma detta Ă€r bĂ„de lastens beskaffenhet men ocksĂ„ det faktum att fartyget Ă€r bekrĂ€ftat skadat.
ââMyndigheterna Ă€r pĂ„ tĂ„ i alla aspekter.
Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) Àr samordnare pÄ nationell nivÄ kring fartyget.