Höga vattenflöden, regn, åska, lera och underminerade spår i kölvattnet på ovädret Hans påverkar tågtrafiken under lång tid framöver.
När det gäller SJ:s tåg, som trafikerar stambanan, arbetar Trafikverket fortfarande med att bygga en väg fram till den plats utanför Hudiksvall där ett tåg spårade ur i måndags sedan vattenmassorna underminerat banvallen.
– Själva vägen finns där, men den har ännu inte tillräcklig bärighet för tunga fordon, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör, Trafikverket, till TT.
Trafikverket räknar dock med att tågsträckan ska vara återställd tidigare än planerat, nämligen den 18 augusti.
Avstängda sträckor
Sträckan mellan Hudiksvall och Söderhamn är avstängd men trafikeras av ersättningsbussar tills vidare, meddelar Martina Nord, presskommunikatör på SJ.
Här har bussar satts in med platser som räcker för att resenärer ska komma med dem i direkt anslutning till tågen. Resenärer kan däremot få räkna med förlängd restid på mellan 30 och 60 minuter, enligt Martina Nord, som uppmanar resande att ha goda tidsmarginaler.
– Bussarna tar en del omvägar och går långsammare än tågen, säger hon.
Mellan Östersund och Duved är vattenflödena så höga att tågsträckan stängts av, och på Mittbanan mellan Bräcke och Östersund ligger träd som fallit över kontaktledningar. Det är problem som enligt Trafikverket möjligen kan vara åtgärdade vid lunchtid under fredagen.
– Där har vi beställt ersättningsbussar, men de är inte bekräftade, säger Martina Nord.
Höga vattenflöden
Även i Västsverige orsakar höga vattenflöden bekymmer, som på Västkustbanan mellan Varberg och Falkenberg. Problemen väntas vara lösta vid midnatt natten mot fredagen, då även problem med höga vattennivåer vid Lindome beräknas ha minskat.
Inte heller på Bohusbanan har vattnet sjunkit undan, utan det har orsakat elfel som stör tågtrafiken. Trafikverket har också tvingats skjuta upp öppnandet av sträckan på Viskadalsbanan mellan Varberg och Borås på grund av träd som fallit ned, något som beräknas åtgärdas under natten.
– Men ingen prognos är säker och även sedan banorna öppnat igen kan förseningar förekomma eftersom tåget kan behöva hålla låg hastighet i början, säger Felicia Danielsson.
I Åre råder ännu översvämning till följd av höga flöden från Susabäcken. Tågspåren är fortfarande under vatten och marken lerig. Enligt Trafikverkets prognos kan spåren fungera igen vid tolvtiden på fredagen.
Inställda tåg i norr
Även för tågbolaget Vy, som kör Norrtåg till Åre och på Mittbanan, har ovädret ställt till trubbel i trafiken. Vattenflöden och nedfallna träd gör att tågen är inställda på flera sträckor, och det är svårt att få fram ersättningstrafik, meddelar Petter Östberg, affärschef Vy.
– På Mittbanan har vi ingen tågtrafik just nu, säger han till TT, och tillägger att problemen kvarstår åtminstone fram till fredagen.
Hans råd till strandade resenärer är att hitta andra färdmedel, om möjligt andra dagar att åka på och att hålla uppsikt på tåg- och bussbolagens hemsidor.
Rättat: Uppgifter om trafiken i Västsverige rättade i både brödtext och faktaruta.