EU har redan sedan tidigare beslutat att utsläppen ska ha minskat med 55 procent 2030 jämfört med 1990. Per Bolund påpekar att regeringen ville ha ett mål på 60 procent. Därför vill han se så skarpa klimatåtgärder som möjligt.
– Vi kommer fortsätta att driva på för att paketet ska bli så ambitiöst som möjligt, säger Bolund.
Miljöministern tycker det är bra att EU-kommissionen vill skärpa EU:s system för handel med utsläppsrätter. Han vill dock att man minskar tillgången till rätter ytterligare och att minskningen ska gå i snabbare takt åren framöver.
Bensin och diesel
Fordonstransporter föreslås ingå i utsläppsrättshandeln.
TT: Kommer det att leda till mycket högre priser på bensin och diesel?
– Det tror jag inte det behöver göra, säger Bolund.
Han pekar på att transporter kommer att vara i en "separat bubbla" vid sidan av det övriga handelssystemet. Han pekar också på att det sker en snabb teknikutveckling som minskar utsläppen och att andelen förnybara bränslen i tanken ökar genom den så kallade reduktionsplikten.
TT: Hur viktigt är förslaget som i praktiken innebär ett förbud för att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2035?
– Det är verkligen viktigt. Det ger en extremt tydlig, långsiktig linje för bilindustrin, säger Bolund.
– Men här kommer Sverige att verka för att snarare genomföra den här förändringen ännu tidigare än vad EU-kommissionen föreslår.
Inte nöjd
Bolund är inte nöjd med förslaget om att höja målet för hur stor andel av EU:s energi som ska vara förnybar, från 32 procent till 40 procent.
– Där är jag orolig för att man tagit i i underkant. Det behövs högre ambitionsnivåer, säger Bolund.
Inte heller Centern tycker att EU siktar tillräckligt högt.
– Paketet är dessvärre alldeles för oambitiöst, säger C:s EU-parlamentariker Emma Wiesner.
Hon tycker att förslaget om ett nytt mål för andelen förnybar energi borde vara 50 procent i stället för 40 procent.
– Vi fortsätter hålla smutsig industri om ryggen, säger Wiesner.
Hon är nöjd med att EU tar ett helhetsgrepp om transportsektorns utsläpp när vägtransporter, flyg och sjöfart ska omfattas av handeln med utsläppsrätter.
– Äntligen får de betala för sina utsläpp, säger Wiesner.
"Krigföring mot skogsbruk"
Moderaterna tycker att EU:s utsläppsminskningsmål på 55 procent är bra och tror att klimatpaketet kan nå det målet.
– Man har lagt fram 13 förslag i dag och man fångar in det som är mest centralt i klimatarbetet, säger EU-parlamentarikern Jessica Polfjärd (M).
Centern är mycket kritisk till den del av paketet som berör det svenska skogsbruket. Enligt Emma Wiesner (C) innebär EU-kommissionens förslag att kravet på hur mycket koldioxid svensk skog ska ta upp ökar från 32 miljoner ton till 47 miljoner ton.
– En så stor ökning kan inte tolkas som annat än krigföring mot svenskt skogsbruk. Man tycker att skogen ska låtas stå, säger hon.
Wiesner är lika kritisk mot förslag på nya krav för bioenergi.
– Det ställs hårdare krav på vilken typ av skog och träråvara som man får använda, säger hon.
– Det är ett hårt slag mot bioenergianvändningen och kommer att få konsekvenser för vår värmesektor.
"Kavla upp ärmarna"
Wiesner förväntar sig att alla svenska EU-parlamentariker i de kommande förhandlingarna står upp för Sverige och skogsbruket.
– Därefter är det dags för regeringen att kavla upp ärmarna och reagera, säger hon.
Miljöminister Per Bolund har inte hunnit sätta sig in i detaljerna i EU-kommissionens förslag och har därför svårt att kommentera.
Han uppger dock att Europas skogar behöver kunna ta upp mer koldioxid.
– Men viktigt är att den svenska skogen inte används av andra länder för att de inte ska behöva minska sina utsläpp, säger Bolund.
EU-parlamentarikerna Jessica Polfjärd uppger att EU måste ha respekt för hur svenskt skogsbruk går till, men hon har inte heller hunnit sätta sig in i detaljerna.