Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har i en historisk uppgörelse gjort flera ändringar i regeringens budget. Av 74 miljarder kronor i reformer har 20 miljarder prioriterats om.
Skatten sänks mer på arbete och pensioner, bensin- och dieselskatten sänks med 50 öre litern, polisen får en riktad lönesatsning och mer pengar prioriteras till rättsväsendet, bland annat.
– I morgon ligger vår budget på bordet. Den innebär satsningar på polis och rättsväsende med 1,5 miljarder, säger M:s ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.
– Vi gör viktiga satsningar mot att få ordning på Sverige. De partier som tänker rösta nej till budgeten kommer att slakta satsningar på polis och rättsväsende. De kommer slakta satsningar på pensionärer, fortsätter hon och framhåller dödsskjutningar och framväxten av kriminella gäng som Sveriges största fråga just nu.
"Hål i huvudet"
Liberalerna ställde sig utanför budgetuppgörelsen med M, KD och SD med hänvisning till den sänkta bensin- och dieselskatten. Miljö- och klimatminister Per Bolund kallar drivmedelsförslaget för klimatskadlig politik.
– Jag tycker att det är en extremt destruktiv budget som är väldigt provocerande. När världens länder precis enats i Glasgow om att öka takten i klimatomställningen då lägger den brunblå oppositionen en budget som för klimatarbetet inte bara ett utan flera steg bakåt.
Han hänvisar till en ung generation som kräver att vuxna tar ansvar. Samtidigt blir det enligt Bolund svårt för Sverige att uppnå de klimatmål som riksdagen ställt sig bakom med sänkt bensinskatt.
– Det är klimatmässigt helt hål i huvudet.
SD:s ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt:
– Det är ganska tondöva invändningar om man tänker på att det finns människor som inte kan åka tunnelbana till jobbet. Det kanske Miljöpartiets väljare kan, men det finns ett land utanför Stockholms innerstad också.
Elisabeth Svantesson påtalar att man måste se högerns budget i sin helhet, med förslag om ökad infångning av koldioxid och utbyggd laddinfrastruktur som andra satsningar. Hon frågar sig hur höga priser på drivmedel regeringen egentligen ser framför sig.
– Är man bilberoende måste man kunna köra bilen. Samtidigt är vi tydliga med att vi måste ställa om. Men en grupp kan inte bära hela bördan av omställningen. Jag funderar lite på vad Bolund tycker att drivmedel ska kosta?
Det mest troliga scenariot på onsdag eftermiddag är att regeringens budget, som har aktivt stöd av S och MP, ställs mot de tre högerpartiernas förslag. Då krävs att regeringen också har med sig Centerpartiet och Vänsterpartiet för att få igenom sitt förslag.
Ökar pressen på V
Inför omröstningen ökar Per Bolund pressen på V:
– I slutändan kommer det vara ett val man har mellan att släppa fram M, KD och SD:s politik – ge Sverigedemokraterna aktivt politiskt inflytande, vilket de sökt under väldigt lång tid – och att ge sitt stöd till en rödgrön budget som för både miljö- och klimatpolitiken framåt.
– Då räcker det inte att man bara lägger ned sin röst, utan den handlingen innebär att man släpper fram en budget som för Sverige bakåt. Och det tycker jag man måste ta ansvar för, säger Bolund.
I M-, KD- och SD-budgeten slopas 1,3 miljarder i byggsubventioner till förmån för andra, enligt dem, mer prioriterade reformer. Subventionerna är ineffektiva och snedvrider konkurrensen på marknaden, enligt högerpartierna.
Lisa Nåbo, ordförande för Socialdemokraternas ungdomsförbund, är kritisk och hänvisar till att investeringsstödet för hyresbostäder bidragit till 50 000 hyresrätter sedan det återinfördes 2016.
"Bostadsbristen är ett stort samhällsproblem och det är unga som lider mest av det. Vi står sist i bostadskön och har sällan fasta anställningar som krävs för bostadslån", skriver hon i en kommentar.