– Nu kan jag meddela att det är slutkört för elsparkcyklar på gångbanor, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth under regeringens sommarfika på torsdagen.
Anledningen, sade ministern, är att de bidrar till en ökad risk för olyckor. Men elsparkcykelföretaget Voi tror att regeln kan göra att det blir farligare i trafiken.
– Vi är oroliga för vad detta betyder för trafiksäkerheten, säger Christina Moe Gjerde, Nordenchef på Voi.
– Vi tror att det här innebär en risk för fler allvarliga olyckor.
Enligt företagets egen statistik sker runt fem procent av olyckorna på gångvägar, medan 95 procent sker på vägar. Voi tycker att man i stället för att förbjuda elsparkcyklar på gångbanor borde se till att den hastighetsbegränsning som redan gäller där efterlevs.
– Reglerna i dag är tydliga i att man ska använda gångfart på gångbanan, och där är det viktigt att man säkerställer att det blir en etablerad praxis, säger Christina Moe Gjerde.
Moe Gjerde säger att hon har förståelse för dem som upplevt att elsparkcyklarna lett till utmaningar på gångbanorna, men att den bästa långsiktiga lösningen är att bygga ut cykelinfrastrukturen.
Branschen har kritiserats hårt från många håll. Enligt Christina Moe Gjerde hade den vid början av elsparkcyklarnas etablering vissa problem som nu åtgärdats.
– Vi upplever att gamla sanningar från början hänger med i en del politiska uttalanden, säger hon.