Sverige ska kunna bli nettoexportör med en helt ny strategi kring biobränslen, säger partiets klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin.
– Vi har en situation i Sverige och Europa där det blivit tydligt att vi inte kan ha den osäkerhet vi har kring drivmedel. Den ryska andelen är mycket stor, vilket har skapat ett beroende som i sin tur gör att Ryssland kan agera som de gör i Ukraina.
– Vi vill öka oberoendet och den svenska produktionen. Det skapar dessutom jobb och företag här i Sverige, säger han.
God tillgång
År 2020 var endast 12 procent av de biodrivmedel som användes i Sverige baserade på svenska råvaror, trots goda tillgångar på biomassa jämfört med många andra länder, skriver Energimyndigheten i en rapport från förra året.
Sverige importerar majoriteten av de råvaror och det biodrivmedel som används. Kapaciteten att producera inhemska biodrivmedel uppskattas till cirka 9 TWh för 2021. För tre år sedan använde transportsektorn cirka 17 TWh.
Centerpartiet vill satsa 2,3 miljarder kronor i vårändringsbudgeten på att öka produktionen – enligt partiet skulle satsningen innebära en fördubbling.
– Man behöver ta ett helhetsgrepp för att maximera produktionen i Sverige, säger Rickard Nordin.
Stöd till industrin
Framför allt handlar det om att använda restprodukter från skogsindustrin, som trädtoppar och sågspån.
Regeringen bör sjösätta en biodrivmedelsstrategi, likt elektrifieringsstrategin, som ska staka ut den långsiktiga planen för hur Sverige kan öka produktionen och bli nettoexportör av hållbara bränslen.
Partiet vill också se ett investeringsstöd inom ramen för industriklivet på 600 miljoner kronor om året de kommande tre åren till anläggningar som kan producera förnybara drivmedel med ny teknik.
Därutöver behövs ett produktionsstöd där producenter under tio år garanteras stöd motsvarande merkostnaden för att producera förnybart gentemot det fossila drivmedlet. Totalt ska det ligga på 500 miljoner kronor.
– Du försäkrar dig mot låga priser på råolja, och samtidigt försäkrar du konsumenterna om att få lägre priser vid pump, säger Nordin.
Dyrare än diesel
Sedan Rysslands anfallskrig mot Ukraina har efterfrågan på biobränslen som etanol, biodiesel och biogas ökat och priset på den förnybara biodieseln HVO (hydrerad vegetabilisk olja) skjutit i höjden.
I mitten av 2020 handlades drivmedlet för drygt 14 kronor litern, priset för HVO100 ligger nu på drygt 28 kronor – dyrare än både bensin och diesel.
Centerpartiet vill också ge nya biodrivmedelsanläggningar ett snabbspår i tillståndsprocesser, omställningen ska inte hindras av processer som dras i långbänk, säger Rickard Nordin.
– Regeringen har sagt att man vill öka den inhemska produktionen, utan att lägga förslag eller några pengar. Så här serverar vi regeringen ett förslag som de kan anamma.