– I dag är faktiskt uppkopplingen längs järnvägen ofantligt dålig, även på stambanorna, säger Mikael Larsson, riksdagsledamot för Centerpartiet (C) och ledamot i trafikutskottet.
När fler vill resa klimatsmart med tåg förväntar sig också fler att kunna arbeta under resans gång, och de vill ha en tillförlitlig internetuppkoppling, framhåller han.
Enligt myndigheten som bevakar elektronisk kommunikation, Post- och telestyrelsen (PTS), är det bra mobiltäckning på mellan 50 och 60 procent av de mest trafikerade järnvägssträckorna i Sverige. SJ vill att PTS ställer högre krav på mobiloperatörerna, så att vita fläckar täcks.
Kommande auktioner
Centerpartiet och Vänsterpartiet vill likt SJ att PTS i kommande frekvenstilldelningar ställer krav på ökad täckning och kapacitet längs järnvägen.
Men C framhåller en annan, snabb lösning om att öppna den europeiska järnvägens tågradiosystem, GSM-R-nätet (Globalt system för mobil kommunikation, där R står för Railways) för kommersiella aktörer. Det är kopplat till Trafikverkets telenät.
Fiberkablar ligger redan nedgrävda längs rälsen och GSM-R-nätet finns på alla järnvägssträckor, undantaget Inlandsbanan och rena industrispår. Nätet används för att lokförare och ombordpersonal ska kunna kommunicera med trafikledningen och för järnvägens signalsystem.
– Det är relativt enkelt att öppna det nätet och för mobiloperatörerna att en bit ifrån rälsen placera en mast så att man kan koppla upp sig på nätet, säger Mikael Larsson.
"Resursslöseri"
Han ser ingen större risk med att GSM-R-nätet skulle bli överbelastat, förutsatt att man bygger ut det.
– Jag tycker egentligen att det är resursslöseri. När det redan finns ett nät borde man kunna öppna upp det.
Centerpartiet vill också att när Trafikverket tillsammans med mobiloperatörerna förtätar masterna så ska det ske med höga master, vilket skulle ge bättre yttäckning och bättre möjligheter för nätägare att samlokalisera utrustning.
– Det satsas miljarder på att bygga ut järnvägen men man har glömt att man måste bättra på mobiluppkopplingen. Staten måste tala om och visa att det här är en viktig fråga, säger Mikael Larsson.
Ministerns svar
Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar konstaterar i ett skriftligt svar till TT att uppkopplingen enligt PTS är bättre på järnvägar med låg trafik och sämre på järnvägar med hög trafik.
"Regeringen är i gång med att åtgärda detta och vi vill göra mer för att täckningen ska bli bättre och nå fler tågresenärer."
Gällande att öppna upp Trafikverkets GSM-R-nät för mobiloperatörer svarar han att Trafikverket är i ständig kontakt med branschen för att öka täckningen, och att regeringen i mars gav PTS ett uppdrag om att analysera och redogöra för åtgärder som kan förbättra uppkopplingen.
"Det är av allra största vikt att det ska finnas tillgång till god uppkoppling i hela landet (...) för att våra tågresenärer ska kunna arbeta, studera och hålla kontakten med nära och kära även på tåg."
Trafikverket verkar även för bättre mobiluppkoppling i tunnlar och Post- och telestyrelsen har under året sammanlagt delat ut stöd på 22,5 miljoner kronor för åtgärder i tunnlar på både Ådals- och Botniabanan, framhåller Farmanbar.