– Nu kan jag meddela att det är slutkört för elsparkcyklar på gångbanor, säger Tomas Eneroth under regeringens sommarfika.
– De skapar en ökad risk för olyckor. Jag har bevittnat hur många äldre och funktionshindrade känt en ganska stor oro när elsparkcyklar susat förbi i hög hastighet, fortsätter han.
"Slutlekt"
Infrastrukturministern säger också att det inte är någon "mänsklig rättighet" är skräpa ned med elsparkcyklar.
– Det måste vara ordning och reda i trafiken. Nu är det slutlekt.
Reglerna innebär att böter kan utdelas för den som kör elsparkcykel på gångbanor.
Beslutet träder i kraft samtidigt som parkeringsförbudet för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor, och i och med ändringen kommer samma regler som gäller för traditionella cyklar även gälla för elsparkcyklar.
– Tillsammans ska de nya reglerna förbättra framkomligheten och säkerheten för alla som går på gångbanorna, säger Eneroth.
TT: Hur tror du att förbudet kommer efterföljas?
– Jag tror att det kommer att vara en viktig signal, tillsammans med reglerna om att man ska parkera elsparkcyklar på särskilda platser, så tror jag att det kommer att skapa ett helt annat lugn och ordning.
– Det är klart att polisen har möjlighet att bötfälla de som kör på gångbanor, men jag tror att det viktigaste är signalen.
Tusentals
TT: Tror du att folk kommer att förstå att de inte får köra på gångbanor?
– Jag tror faktiskt det. I den stund som polisen också vid några tillfällen beivrar detta så tror jag att medvetenheten kommer att öka, säger Eneroth.
Framför allt Stockholm har haft problem med med en "kraftig och aggressiv etablering" av elsparkcyklar. Totalt finns cirka 12 000 elsparkcyklar för uthyrning i staden, enligt Stockholms stad.
Kommuner och branschen har inte mäktat med att reglera åkandet på egen hand, och därför behövs nationell lagstiftning, säger Eneroth.