Söndagen före valet har många väljare redan bestämt sig, och kanske till och med förtidsröstat. Men partierna försöker in i det sista att nå fram till osäkra väljare. Och de är inte få. Andelen väljare som bestämde sig under den sista veckan inför förra valet var 37 procent, enligt SVT:s vallokalsundersökning.
TT: Vad kommer vara partiernas taktik under sista veckan?
– Synlighet. Att exponera sig. Både fysiskt och i sociala medier. Man kommer att lurpassa, vaka på varandra så att man hela tiden kan svara på motståndarpartiernas förslag, säger Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
– Partierna vill få till snackisar som folk pratar om, och framförallt vill de inte att folk pratar om fel saker, säger Peter Esaiasson, även han professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
TT: Tror ni att den sista veckan avgör valet?
– Ja, det är inte så att jättemånga byter parti eller bestämmer sig för att rösta sista veckan. Men det handlar om tillräckligt många för att det skulle kunna tippa över ett jämnt valresultat, säger Peter Esaiasson.
Kollegan Marie Demker tycker dock inte att den sista veckan är viktigare än andra perioder under valrörelsen.
– Det är partiernas förmåga att mobilisera sympatisörer att gå och rösta som avgör valet. Då spelar det mindre roll när det sker. Det är förmågan att mobilisera hela vägen fram tills vallokalen stänger som är viktig.
TT: Vad kommer vara annorlunda under sista veckan?
– Nu höjer man tonläget. Det kommer att vara hårdare ordalag och mer polariserat. Det blir mindre utrymme för nyanserade resonemang. Det sista vettiga är redan sagt i valdebatten. Nu är det slagord, säger Peter Esaiasson.
– Det kan även hända något dramatiskt som förskjuter allt. Det gör det ibland. Vi har ett pågående krig i Ukraina, en pågående Nato-process där Turkiet är en viktig spelare, lag- och ordningsfrågorna som är högt på agendan, säger Marie Demker.
Peter Esaiasson menar att främst elprishöjningarna har ställt till det för partierna under valrörelsen och gjort att partierna har fått ändra sina valstrategier.
TT: Kommer vi få se några nya stora utspel eller vallöften sista veckan?
– Om vi får se vallöften, då är det ett tecken på en misslyckad kampanj. Jag tror att den här valrörelsen har varit en mardröm för kampanjstrategerna. De vill ha ordning och reda och kunna göra sina planerade utspel. Att flera partier har kommit med nya vinklingar, det är ett tecken på att det inte har fungerat som partierna hade önskat, säger Peter Esaiasson.
– Det har funnit en diskussion om vallöften. Med den parlamentariska situationen som vi har nu så har många partier varit försiktiga. Så nej, jag tror inte att det kommer några sådana stora utfästelser, säger Marie Demker.
TT: Hur viktiga är slutdebatterna?
– Kanske mindre viktiga nu än tidigare eftersom färre tittar. Men de är den sista möjligheterna för partierna att få till ett bra samtal. De är viktiga, men kanske inte avgörande, säger Peter Esaiasson.