Under covid-19-pandemin var det vanligt att resor ställdes in eller avbokades.
Det var också vanligt att resenärer fick vänta länge på att researrangören skulle betala tillbaka det som resenären hade rätt till enligt lag.
"Många resenärer som fått resor inställda hade stora problem med att få tillbaka vad de betalat för resorna. Då blev det också tydligt att det fanns ett behov av att utvärdera hur väl det nuvarande systemet fungerar", säger civilminister Erik Slottner (KD) i en kommentar.
En miljardfond
För att förbättra systemet föreslår en utredning att det inrättas en helt ny resegarantifond som bolagen successivt ska betala in till – 80 kronor per resenär för resor som kostar 5 000 kronor eller mer.
I dag kan researrangörer ställa ut en resegaranti genom att medel deponeras via en bank eller ett försäkringsbolag.
Målet är att fonden ska uppgå till 1,5 miljarder kronor fullt utbyggd. Den ska då kunna ersätta alla resenärer som drabbas om den största reseaktören och en medelstor aktör går i konkurs samtidigt.
Fonden ska täcka 75 procent av resenärers återbetalningskrav och paketresearrangörerna själva ska stå för garantier för de resterande 25 procenten.
Resor med reguljärflyg
Om ett flygbolag går i konkurs när resenären fortfarande är på sitt resmål så finns det i dag begränsade möjligheter att få ersättning.
Utredningen vill därför också se en så kallad hemtransportfond för att bistå resenärer som är strandsatta på en destination utomlands. Den ska uppgå till 300 miljoner kronor och finansieras genom att flygbolagen betalar in ett bidrag till fonden på tre kronor per resenär.
Utredningen föreslår också att resegarantilagen ska omfatta återbetalningskrav där en resenär inte fått pengar på grund av att företaget inte kan betala sina skulder.
Under pandemin fick vissa resenärer också värdebevis när resor ställdes in. Sådana "checkar" ska också omfattas av resegarantin, om de inte är äldre än ett år.
Svenska resebranschföreningen (SRF) välkomnar den nya utredningen men är kritisk till att den inte föreslår en infasning av systemet som i Tyskland. Där har en statlig garanti möjliggjort en smidig övergång till ett nytt system, enligt Didrik von Seth, föreningens generalsekreterare.
"Fonden kommer att ta många år att bygga upp. Under denna tid måste researrangörerna fortsatt stå för hela resegarantin samtidigt som man måste debitera kunden ytterligare 80 kronor för försåld resa. Detta kan tyckas lite men priset spelar stor roll vid val av resa", säger han i en kommentar.