Förslaget om sänkt reduktionsplikt finns i förteckningen över de propositioner som regeringen avser att lämna till riksdagen under våren och fram till och med september, när innevarande riksdagsår slutar. Propositionen om reduktionsplikten aviseras till september, vilket innebär att det kan behandlas under hösten och träda i kraft vid årsskiftet.
I år ligger reduktionsplikten på samma nivå som förra året. Det är ett resultat av att den tidigare S-regeringen föreslog att plikten skulle vara oförändrad i år, i väntan på en översyn från Energimyndigheten. I valrörelsen föreslog Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna en drastisk och snabb sänkning av reduktionsplikten som enbart den sades skulle ge en prissänkning på runt fem kronor på en liter diesel. Plikten påverkar dieselpriset mer än bensinpriset.
EU:s miniminivå
Budet från de tre partierna var att nivån i plikten skulle ner till det som de kallade EU:s miniminivå. Den uppgavs ligga på ett krav som innebär 5-6 procents minskade utsläpp.
De svenska reglerna innebär i dag en inblandning som ska ge cirka 30 procents utsläppsminskning vad gäller en liter diesel.
Men i realiteten finns det ingen miniminivå för reduktionsplikt bestämd i EU. För närvarande pågår förhandlingar i EU-maskineriet om ett nytt förnybarhetsdirektiv, där nivåer för utsläppsminskningar i transportsektorn ska beslutas.
Överens i vår?
Nivåerna som diskuteras ligger på 13-16 procent till 2030, men går inte direkt att översätta till nivåerna i den svenska reduktionsplikten. Förhandlingarna leds av den svenska regeringen, som nu är ordförande i EU, och siktet är inställt på att komma överens i vår.
Viktigare för den svenska regeringens beslut kan bli hur mycket som reduktionsplikten kan sänkas utan att det blir problem att nå EU:s krav på utsläppsminskningar för transportsektorn.