Den budget som högerpartierna presenterar på tisdagen är åtstramad och tydligt präglad av en svår ekonomisk situation, är flera av Sveriges ledarsidor överens om.
Margareta Barabash på Correns borgerliga ledarsida skriver att regeringen valt att inte elda på inflationen men att det finns ett antal ljusglimtar. I ledaren, där hon också tar upp den marknadsliberala tankesmedjan Timbro:s vd Benjamin Dousas skarpa kritik, skriver hon bland annat att försvaret bjuds på miljardregn och att den "dyra elbilsbonusen försvinner".
Samtidigt skriver hon att det är genant att M:s väljare, som lovats en sänkning av dieselpriset med fem kronor får nöja sig med någon enstaka krona. SD, som lovade en sänkning med tio kronor, är en anledning till att borgerliga ideologer rasar över budgeten. "Budgeten hade lika gärna kunnat läggas av en S-regering" skriver Benjamin Dousa. Det är inte lätt att genomföra borgerlig politik när det största samarbetspartiet inte är borgerligt, skriver Barabash.
"Mycket illa"
NSD:s ledarskribent Olov Abrahamsson skriver att budgeten inte "på långa vägar" täcker behoven för vård, skola och omsorg. Han tar också upp coronakommissionens kritik mot arbetsförhållandena inom äldreomsorgen, och tycker inte att slutsatserna har gjort några avtryck i budgeten.
"Det är mycket illa. Kommuner och regioner står inför ett mycket tufft läge och högerregeringen erbjuder ingen hjälp på vägen", skriver Abrahamsson på den socialdemokratiska ledarsidan.
Johan Rudström på UNT:s liberala ledarredaktion skriver att kritiken mot en stram budget, om att biståndet inte räknas upp eller att klimatsatsningarna i stort sett uteblivit, kan vara motiverad men att regeringen hade stött på större problem om de sänkt skatten på löner och pensioner.
På så vis, skriver han, är det lättare att lägga en stram budget än en expansiv: "Vi skulle gärna vilja men tyvärr, omvärldsläget som ni vet. Därför satsar vi bara på det allra nödvändigaste", skriver han.
Kan missa klimatmålet
Skatten på drivmedel sänks, inblandningen av biodrivmedel sänks till EU:s miniminivå och milersättningen för bilister höjs utan att gynna elbilister. Kritiken från oppositionen har varit massiv och Naturvårdsverket har dragit slutsatsen att kursändringen i svensk klimatpolitik kan innebära att att Sverige missar 2030-målet.
Och på måndagen, kvällen före budgetpresentationen, meddelade regeringen att klimatbonusen för bland annat elbilar slopas.
Expressens ledarredaktion skriver att beslutet innebär att regeringen med närmast kirurgisk precision motarbetar den utveckling man säger sig vilja värna.
Inför valet sade moderatledaren Ulf Kristersson att högerpartierna vill få ordning på klimatet. "I praktiken är regeringen på väg att tappa kontrollen över utsläppen", avslutas den liberala ledaren.
Målet som satts är att koldioxidutsläppen från transportsektorn ska vara 70 procent lägre 2030 än 2010. Utfallet hittills, 27 procent ner, visar dock att målet var orealistiskt redan när det sattes, skriver Svenska Dagbladets Peter Wennblad i en ledare (obunden moderat).
Men klimatminister Romina Pourmokhtari (L) står på sig och sade senast i SVT:s Agenda att målet ligger fast och ska nås.
Bättre vore, skriver Wennblad vidare, att vara ärlig med hur snabbt elektrifieringen är praktiskt möjlig att genomföra.