EU har nu baxat igenom det mesta av sitt stora klimatpaket, Fit for 55. Det förändrar spelplanen för klimatpolitiken och den gröna omställningen i EU, enligt regeringen.
– Det viktigaste är att vi har lyckats driva fram att fler länder kan bidra, säger Romina Pourmokhtari (L).
Minska utsläpp
Paketet innehåller en radda nu beslutade åtgärder och förutsättningar för att EU och de enskilda medlemsländerna ska minska utsläpp och genomföra en grön omställning. Det handlar om elektrifiering, om utsläppshandel, förbud mot att sälja fossildrivna bilar från 2035 och regler för skogsbruk.
– I och med Fit for 55 har också EU ett klimatpolitiskt ramverk, säger Pourmokhtari.
Statsminister Ulf Kristersson lovade i sin regeringsförklaring att den så kallade reduktionsplikten, där biobränslen blandas in i bensin och diesel för att minska utsläppen, ska sänkas till EU:s lägstanivå vid årsskiftet.
Någon sådan tydlig lägstanivå anges inte i EU:s klimatpaket. Däremot finns bindande regler för hur mycket Sveriges koldioxidutsläpp måste minskas, vilket blir svårare att nå om utsläppen från biltrafiken ökar.
Billigare att tanka
Just nu pågår förhandlingar mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna om hur mycket reduktionsplikten ska sänkas. Genom att blanda in mindre av det dyrare biobränslet vill partierna att bensin och diesel ska bli billigare att tanka.
Klimatministern räknar med att förhandlingarna blir klara i maj.
– Vi har varit tydliga i Tidöavtalet med att vi ska ändra på vår reduktionsplikt och det är ett arbete som pågår för fullt med flitiga förhandlingar. Det kommer nog inte dröja allt för länge innan vi har ett resultat på den fronten, säger Romina Pourmokthari.