– Vi måste kunna säkerställa ordning och reda och att fartygen har kontroll över vilka passagerare som finns ombord. Det är viktigt för att kunna garantera säkerheten till sjöss, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Beslutet har tidigare fått kritik från sjöfartsbranschen som menar att de har god kontroll över vilka som reser till och från Sverige utifrån de passagerarlistor som måste upprättas i enighet med ett regeringskrav från 1998.
Men Eneroth anser att passagerarlistorna inte räcker.
– Passagerarlistor är ingen garanti för att det är de individerna som är där och med id-kontroller vet vi vilka som är ombord. Så är det på flyget och då är det rimligt att det också är så på sjöfarten.
Flyktingströmmen
En dryg månad efter att kriget i Ukraina inletts började förordningen om att göra det obligatoriskt för rederier att kontrollera id-handlingar på alla passagerare att gälla i Sverige. Bakgrunden var den omfattade flyktingströmmen som kom med framför allt båtar.
Över 27 000 ukrainska medborgare sökte asyl i Sverige i mars, under juli låg samma siffra runt 1 600. Det är betydligt färre än vad svenska myndigheter inledningsvis trott.
– Det är klart att under en tid med ökat flyktingmottagande också var viktigt för att säkerställa identiteten men i grunden handlar detta om din och min trygghet till sjöss, säger Tomas Eneroth.
Kan bli permanent
TT: Finns det en tanke om att ha kvar det här även efter årsskiftet?
– Jag utesluter inte det utan nu förlänger vi och tänker utvärdera.
Beslutet gäller nu fram till och med sen sista december i år – vad som händer efter det återstår att se.
– Jag tror att det här är någonting som väldigt många tyckt vara rimligt, vi lever i ett osäkert omvärldsläge, det finns risk för allt ifrån terrorhandlingar till andra insatser som gör att av bara det skälet kanske det är viktigt att vi vet vilka det är som är ombord på våra skepp.