Inget förslag om obligatorisk lovskola

Skola på sommarlovet är ingen universalmedicin, och görs lovskolan obligatorisk för vissa elever kan det krocka med grundlagen. Under måndagen lämnades förslag på hur fler elever ska bli behöriga till gymnasieskolan – men utredaren vill inte gå så långt som regeringen.

Regeringens särskilda utredare Anna Westerholm lämnar över utredningen "Kampen om tiden – mer tid till lärande" till utbildningsminister Anna Ekström (S) på måndagen.

Regeringens särskilda utredare Anna Westerholm lämnar över utredningen "Kampen om tiden – mer tid till lärande" till utbildningsminister Anna Ekström (S) på måndagen.

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Politik2021-04-26 17:20

Bland de niondeklassare som lämnade grundskolan förra våren klarade 85,6 procent betygskraven för att bli gymnasiebehöriga till ett yrkesprogram. Med andra ord var det 14,4 procent – motsvarande 16 500 elever – som i stället fick söka sig till ett introduktionsprogram.

För att fler ska kunna gå direkt från grundskola till ett nationellt program på gymnasiet har regeringen låtit utreda hur stödet till dem med svaga betyg kan förstärkas. Utredaren Anna Westerholm överlämnade under måndagen sina förslag till utbildningsminister Anna Ekström.

– Vi vet att en avslutad utbildning från grundskolan och gymnasieskolan hör till de mest avgörande faktorerna för att klara sig bra i livet, säger Ekström.

Läxhjälp blir studietid

Regeringen hade bland annat bett om förslag på en garanti om läxhjälp i skolan till de elever som riskerar att inte bli gymnasiebehöriga. Utredningen föreslår i stället att vad man kallar studietid ska erbjudas till alla elever i mellan- och högstadiet.

– Detta i stället för att lägga kraft på att försöka fundera på vilka som ska få detta – det skulle ju bli en administrativ börda. Och i allmänhet stärker generella insatser mer än särskiljande, säger utredaren Anna Westerholm.

Studietiden ska – precis som läxhjälpen – vara frivillig för eleven.

Måste utvärderas

I uppdraget ingick också att ta ställning till om skolornas skyldighet att erbjuda lovskola ska utökas. Skolor är i dag skyldiga att erbjuda lovskola till de som gått ut årskurs 8 och 9 – frågan var om lovskola även ska erbjudas de i år 6 och 7, samt på gymnasiets introduktionsprogram.

Något sådant föreslås dock inte. Innan en eventuell utvidgning övervägs behöver lovskolans verksamhet följas upp och utvärderas, säger Anna Westerholm.

– Därefter kan man ta ett nytt tag och se om det därefter ska byggas ut.

Vill inte ha obligatorium

Utredningen skulle även titta på om vissa elever skulle bli skyldiga att delta i lovskola, men inte heller någon sådan rekommendation lämnas.

Enligt utredningen finns det en risk att det kan strida mot den grundlagsskyddade rörelsefriheten. Ett obligatorium kan dessutom motverka motivationen, och leda till att skolornas incitament att tidigt sätta in extra anpassningar och stöd minskar.

Obligatorisk lovskola skulle dock kunna genomföras för de elever som ligger väldigt nära att nå behörighet, enligt utredningen. Bedömningen är att det för dem kan vara grundlagsenligt eftersom ändamålet då anses tillräckligt starkt.

Generellt vill utredningen varna för särlösningar för vissa elever, utanför den vanliga skoltiden. Grundproblemet är att alltför många elever får hjälp alldeles för sent:

– Vi ser ju att stödet sätts in så sent för många. Och det är inget nytt, det ser alltjämt ut på det viset. Skolor och lärare säger “två veckors lovskola på slutet av nian, det förslår ingenting för elever som tappat taget långt tidigare. Stärk den ordinarie undervisningen i stället", säger Anna Westerholm.

Fakta: Förslagen i korthet

Läxhjälp ersätts med studietid. Alla skolor ska erbjuda studietid för alla elever i årskurserna 4–9 med två timmar per vecka, under eller i direkt anslutning till skoldagen. Frivillig närvaro.

Skolornas skyldighet att erbjuda lovskola ska utvidgas för elever i årskurs 9 med ytterligare 25 timmar på loven under läsårstid (till exempel höstlov eller sportlov).

Nej till att utvidga skolornas skyldighet att erbjuda lovskola till fler årskurser än nuvarande årskurs 8 och 9. Motivering: Lovskolans verksamhet behöver följas upp och utvärderas först.

Nej till att göra lovskola obligatorisk för vissa elever. Tänkbart med undantag för elever som ligger nära behörighetsgränsen, och saknar godkänt betyg i högst två ämnen.

Åtgärderna prioriterad och anpassad timplan implementeras på nytt och följs därefter upp och utvärderas.

Källa: SOU 2021:30, Kampen om tiden – mer tid till lärande


Fakta: Behörighetskrav

För att vara behörig till ett nationellt program i gymnasieskolan krävs godkända betyg i minst 8 ämnen. Alla måste vara godkända i de 3 ämnena svenska/svenska som andraspråk, matematik och engelska. Dessutom krävs för:

yrkesprogram: godkända betyg i ytterligare 5 ämnen, totalt 8 ämnen.

estetiskt program: godkända betyg i ytterligare 9 ämnen, totalt 12 ämnen.

ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammen: godkända betyg i geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap samt ytterligare 5 ämnen, totalt 12 ämnen.

naturvetenskaps- och teknikprogrammen: godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt ytterligare 6 ämnen, totalt 12 ämnen.


Fakta: Högutbildades barn klarar sig bäst

Andelen niondeklassare som var behöriga till gymnasieskolans nationella yrkesprogram har pendlat mellan 82,5 och 85,6 procent de senaste fem läsåren. Andelen obehöriga har alltså varit 14,4--17,5 procent.

Trots en pandemipräglad vårtermin gick behörigheten upp förra läsåret, jämfört med de fyra föregående läsåren.

Behörighetskraven är tuffare för de högskoleförberedande programmen. Lägst andel behöriga har naturvetar- och teknikprogrammen, med 79,3--81,5 procent de senaste fem läsåren. Andel obehöriga har alltså varit 18,5--20,7 procent.

Generellt är behörigheten högre bland tjejer än killar, högre i fristående skolor än kommunala och högre bland elever med svensk bakgrund än elever med utländsk bakgrund.

Föräldrarnas utbildningsnivå påverkar i mycket hög grad: i fjol var andelen behöriga elever med lågutbildade föräldrar (förgymnasial utbildning) endast 51,6 procent. Bland elever med gymnasieutbildade föräldrar var andelen 81,6 procent och bland elever med högutbildade föräldrar (eftergymnasial utbildning) 93,2 procent.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!