– Det finns mycket stora behov och vi har en underhållsskuld när det kommer till vägnätet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) på en pressträff tillsammans med landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).
Pengarna ska bland bland annat gå till beläggningsunderhåll och broreparationer.
Branschorganet Transportföretagen välkomnar miljarden, men hävdar att behovet är det dubbla – två miljarder mer per år.
"Medlen till vägunderhåll måste öka, det är klokt att vårda det vi redan har. Enligt vår studie av vägarnas skick krävs det två miljarder extra per år för att stoppa fortsatt förfall" kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
En annan branschföreträdare, Byggföretagen, trycker också på att underhållet sackar efter och att tillgängliga medel borde ökas mer än vad regeringen nu går fram med.
Av tillskottet på 1 miljard kommer 750 miljoner från anslaget för järnvägsunderhåll. Resterande 250 miljoner skjuter regeringen till.
Kan ätas upp
Det totala anslaget för underhåll av vägar ökar därmed till 17,2 miljarder nästa år. En del av anslagshöjningen kommer sannolikt att ätas upp av kostnadshöjningar.
Enligt Andreas Carlson innebär omfördelningen inte minskat underhåll av järnvägar. Carlson säger, vilket också Trafikverket uppger för TT, att verket helt enkelt inte har möjlighet att använda de pengarna fullt ut. Det beror bland annat på att det saknas personal och utrustning.
Regeringen föreslår ökade anslag för laddstolpar, också för tung trafik, samt för tankningsanläggningar för tunga fordon som går på vätgas.
Peter Kullgren drar upp riktlinjer för landsbygdspolitiken de kommande åren men lägger också fram några budgetförslag för nästa år. Ett utredningsförslag om att öppna för gårdsförsäljning av alkohol ska beredas vidare i regeringskansliet. Men Peter Kullgren kan inte ge något närmare besked om när ett lagförslag skulle kunna vara klart.
Mer till bredband
Regeringen skjuter till 600 miljoner till de 600 miljoner som kommer från EU:s jordbrukspolitik för utbyggnad av bredband i landet.
Som viktiga inslag i landsbygdspolitiken räknar Kullgren även in förslag som redan har aviserats. Det handlar om förslaget om att bibehålla den nuvarande modellen för reseavdrag och samtidigt höja milersättningen från 18:50 till 25 kronor milen. Det handlar också om att regeringen förlänger undantaget från skatt på diesel som används i jord- och skogsbruk.
Den ökade milersättningen väntas kosta cirka 1,6 miljarder nästa år och skatteundantaget för diesel i jord- och skogsbruk 380 miljoner.