– Vi har en fullkomligt ohållbar situation. Det är så många människor som drabbas av höga priser vid pump, säger KD-ledaren Ebba Busch.
I början av veckan låg dieselpriset strax under 21 kronor litern och nådde ny rekordnivå på torsdagen. Vid årsskiftet utökades också reduktionsplikten, vilket inte gör dieseln billigare.
Reduktionsplikten innebär ett krav på att en viss andel biobränsle måste blandas i bensin och diesel. Kravet höjs successivt fram till 2030.
Reduktionsplikten för diesel är i dag 30,5 procent och ska stiga till 66 procent fram till 2030.
Reduktionsplikten för bensin är i dag 7,8 procent och ska stiga till 28 procent 2030.
Nu vill Kristdemokraterna (KD) sänka Sveriges nationella mål för reduktionsplikten för diesel till 14 procent.
Enligt KD skulle det innebär tre kronor lägre dieselpris i dag.
Att ha 14 procent som mål för diesel skulle ligga helt i linje med EU:s krav, enligt Busch.
Hon uppger att det går att nå Sveriges klimatmål "samtidigt som vi inte ska ta knäcken på vår egen befolkning, hushållens plånböcker, på vårt lantbruk och våra företagare".
Busch pekar på elektrifieringen av transporterna som avgörande. KD föreslår därför också en bonus på 45 000 kronor för de som köper begagnade elbilar och en satsning på 1,5 miljarder kronor på fler laddstolpar.
Rättat i tidigare version: KD vill bara sänka reduktionspliktsmålet för diesel, inte för bensin.