Tidigare i veckan varnade SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt för regeringskris om SD och regeringen inte kommer överens om hur mycket reduktionsplikten ska sänkas.
Nu tonar Martin Kinnunen, SD:s miljö- och klimatpolitiska talesperson ned hotet i Ekots lördagsintervju.
– Det är klart att om SD och de andra samarbetspartierna inte kommer överens om viktiga frågor kan det blir problem. Men vi har inte börjat förhandla reduktionsplikten i detalj så det finns ingen anledning att föregripa processen, säger han i intervjun.
Ospecifikt i avtal
Det handlar om hur stor inblandning av biobränsle det ska vara i bensin och diesel för att minska utsläppen. I dag ligger den på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin. Procenten anger nivån för hur mycket utsläppen ska minska från drivmedlet.
I Tidöavtalet sägs inget specifikt om reduktionsplikten, bara att partierna ska ta fram förslag för lägre drivmedelspriser. Men i statsministerns regeringsförklaring sades att:
”Reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, och gäller under mandatperioden.”
"Bör tolkas till noll"
– Vi anser att den uppgörelse som partierna hade i höstas rimligtvis bör tolkas till noll för det är en lägsta nivån man kan ha i unionen. Men vi vet inte vad de olika partierna har för ingångsvärlden, säger Martin Kinnunen.
Kinnunen får också frågor om FN:s klimatrapport som presenterades i veckan och vad Sverige ska göra för att nå målet i Parisavtalet om att begränsa den global uppvärmningen till 1,5 grader.
– Det är svårt att säga eftersom Sverige står för kanske en promille av dessa utsläpp så även om vi tar bort alla utsläpp kommer det inte att göra någon skillnad.