Lärarens betygskritik: "Kan leda till obehag"

Att införa ämnesbetyg i gymnasiet är ett bra förslag, tycker Lärarförbundet. Läraren Olle Linton stämmer in, men riktar skarp kritik mot det föreslagna betyget "Fx" för underkänt.
–Det kommer bara leda till ytterligare osäkerhet och i vissa fall obehag bland eleverna, säger han till TT.

Olle Linton, gymnasielärare på Östra Real i Stockholm, är kritisk till förslaget om ett nytt betyg för underkänt. "Jag tycker det verkar jättekonstigt", säger han till TT.

Olle Linton, gymnasielärare på Östra Real i Stockholm, är kritisk till förslaget om ett nytt betyg för underkänt. "Jag tycker det verkar jättekonstigt", säger han till TT.

Foto: Anders Wiklund/TT

Politik2020-08-17 14:55

Olle Linton har varit gymnasielärare i 14 år. Under den tiden har han fått erfara två betygssystem – först MVG-IG sedan A-F.

Nu blåser återigen förändringarnas vindar i skolan. En betygsutredning har överlämnats till regeringen, framför allt med fokus på gymnasieskolan. Huvudförslaget är att ersätta kursbetygen med ämnesbetyg.

– Det är bra, säger Olle Linton, som undervisar i historia, religion och filosofi på Östra Reals gymnasieskola i Stockholm.

– Tonåringar kan ibland drabbas av utmattning och trötthet. Det kan ske saker i deras liv som gör att de inte är på topp. Som det är nu har de typ 26 kurser där de ska prestera på topp. Det är som att springa ett 100-meterslopp hela tiden. Med ämnesbetyg kan du ha en svacka, ta dig ur den och visa att du faktiskt kan.

"Verkar jättekonstigt"

Ett annat förslag i utredningen är ytterligare ett betyg för underkänt: Fx.

– Det verkar jättekonstigt. Antingen så har man misslyckats eller så har man inte det, säger Olle Linton, som tror att betyget kan leda till osäkerhet bland eleverna, till och med obehag.

– Vi har ett F, det bör räcka, säger han.

Lärarförbundet välkomnar dels förslaget om ämnesbetyg, dels ett annat förslag som handlar om ett kompensatoriskt betygssystem.

I dag måste eleverna presentera minst C på alla delar av kunskapsprovet för att få C i betyg.

– Vi har sett vilka negativa effekter dagens betyg har. Eleverna fokuserar på att beta av kurser snarare än att fokusera på lärande, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Enligt det nya förslaget ska läraren kunna göra en mer sammantagen kunskapsbedömning.

"Måste finnas långsiktighet"

TT: Ser ni några nackdelar bland förslagen som presenteras?

– Vi ställer oss lite tveksamma till, och känner en oro för, om man inte får ett brett parlamentariskt stöd bakom helheten i förslagen. Vi vill inte ha betygssystem som ändras titt som tätt. Ska man göra det så måste det finnas en långsiktighet.

TT: Ytterligare ett betygssteg föreslås. Om du hade fått bestämma, hade du velat införa det?

– Det är väldigt svårt att bedöma effekten av det. Jag vet att många lärare som har efterlyst ytterligare ett steg för att psykologiskt kunna ge eleverna ett kvitto som säger: "kämpa lite mer, så når du godkänd nivå". Samtidigt vet jag att många lärare, precis som jag, är tveksam till om det är värt den extra administrationen som det kommer att innebära, säger Johanna Jaara Åstrand.

Tillit till lärarna

Åsa Fahlén, ordförande på Lärarnas riksförbund, målar upp en liknande bild.

– Det riskerar att leda till ett ökat dokumentationskrav hos lärarna. Det måste bli väldigt specifikt vilka delar som saknas för det här Fx-betyget, säger Åsa Fahlén till TT.

Hon hoppas dock att ett mer ämnesutformat gymnasium, som föreslås i utredningen, kommer ge positiva effekter.

– Vi hoppas att det här ska ge en större tillit till lärarens profession, ett större utrymme för lärarens möjlighet att göra en helhetsbedömning av elevernas kunskaper, säger Åsa Fahlén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!