Johan Wadman är vd för Svensk Kollektivtrafik som företräder de olika regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i landet – bland annat SL, Västtrafik och Skånetrafiken.
Han håller sig ljummen till förslaget.
– Vi tycker inte att det här är det allra viktigaste. Däremot har vi sagt att givet att det ska genomföras är det viktigt att staten står för den finansieringen. På det sättet är det bra, säger han.
Inte så krångligt
De olika regionala bolagen arbetar redan med att göra de olika biljettsystemen kompatibla med varandra, säger Wadman, och han köper inte att det skulle vara särskilt svårt att i dagsläget köpa olika biljetter.
– Det kanske inte är så krångligt i verkligheten. I Stockholm kan man betala med betalkortet i spärrarna och i princip i hela landet har man olika, ganska enkla applösningar som gör det möjligt att via sin telefon köpa en biljett. Det finns redan i dag.
Huruvida 111 miljoner kronor räcker för att genomföra något sådant här vill han inte uttala sig om och eventuella risker med att införa ett nationellt biljettsystem är svåra att sia om i nuläget, säger Johan Wadman.
Vill se förmånsbeskattning
Högre upp på önskelistan fanns snarare något liknande det regeringen föreslog om förmånscyklar – fast för kollektivtrafik.
– Så att man skulle kunna få ett kollektivtrafikkort från sin arbetsgivare, inom ett system för en förmånsbeskattning som gör det mer fördelaktigt att åka kollektivt, förklarar han.
Regeringen föreslår även en miljard kronor extra i stöd till kollektivtrafiken under 2022 för att kompensera för bortfall av biljettintäkter.
– Vi kommer under 2022 att ha ett större bortfall än den miljard man har aviserat, säger Johan Wadman.