Orsaken är att den höga inflationen i år väntas få stort genomslag i KPI.
– Att ta med sig hela detta års prisrusning in i nästa år, det blir väldigt dyrt och det blir ännu dyrare för de som är beroende av bilen, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna.
Enligt honom innebär M:s förslag att en vanlig familj slipper 500 till 1000 kronor i skattehöjning på helåret.
Sedan tidigare vill M ta bort BNP-indexeringen på bensin och diesel permanent. Den innebär en automatisk uppräkning av koldioxid- och energiskatten på bensin och diesel med två procent per år. Den uppräkningen är för närvarande pausad för 2022.
TT: Varför vill inte M även ta bort KPI-indexeringen på bensin- och dieselskatten permanent?
– Under normala år med normal inflation och prisutveckling, då är det naturligt att den följer med prisutvecklingen, säger Wykman.
– Men ett år där vi haft väldigt hög inflation och vi redan har ett väldigt ansträngt läge för hushåll och företag som är beroende av bilen, då är det rimligt att ta paus ett år.
Att pausa KPI-indexeringen 2023 är ett vallöfte från M, enligt Wykman.