Majoritet vill sänka bränsleskatten mer

En majoritet i riksdagen ställer sig bakom ytterligare sänkt skatt på bensin och diesel. Vänsterpartiet stöttar tillsammans med M, SD, KD och L ett utskottsförslag om fem kronor lägre pris vid pump. –Att lova saker man vet inte går att genomföra, det är respektlöst, säger finansminister Mikael Damberg (S).

En majoritet i riksdagen vill sänka skatten på bensin och diesel. Arkivbild.

En majoritet i riksdagen vill sänka skatten på bensin och diesel. Arkivbild.

Foto: TT

Politik2022-03-17 12:37

Förslaget som fått en majoritet i riksdagens finansutskott går ut på att i steg ett anta regeringens förslag om en nedsättning med 1,30 kronor litern vid pump.

Till det läggs den redan aviserade sänkningen på 50 öre från 1 maj.

Därutöver vill Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna samt Vänsterpartiet, att regeringen ska förhandla med EU för att få ned priset med totalt 5 kronor för diesel och knappt 4 kronor för bensin.

Förslaget utgår från Moderaternas upplägg om att sänka energiskatten på drivmedel till EU:s miniminivå under tre månader. Sedan i en förlängning begära av EU så att skatten slopas helt under tre månader.

– Det här är en väldigt viktig fråga för Sverige. Nu behöver regeringen förhandla med Bryssel och sätta Sveriges intressen främst, säger Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna.

Partierna vill också pressa regeringen att återkomma med ett förslag om förändringar av reduktionsplikten, det vill säga andelen inblandning av biodrivmedel i tanken, för sänkt bränslepris redan i år.

Detta ska diskuteras med drivmedelsleverantörerna och andra berörda aktörer.

L: Måste agera

Liberalerna stöttade inte skattesänkningen på 50 öre litern när förslaget var uppe i samband med budgetomröstningen i november. Nu har partiet svängt.

– Det är ett extraordinärt läge som kräver extraordinära insatser. Människor ser de här brutalt höga priserna och drabbas. Då måste vi agera från politikens sida, säger Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson för Liberalerna.

Vänsterpartiet är med på noterna på grund av en skrivning om att regeringen ska utreda hur ett system kan utformas för att minska risken för prischocker på bränsle vid kriser.

Enligt V har man inte förhandlat med SD, KD och L utan med Moderaterna. Sedan har de andra partierna ställt sig bakom förslaget.

– Det här är en fråga som berör många och att man kan ha olika infallsvinklar. Vi kommer fortsatt vara mycket osams med Moderaterna i ekonomiska frågor men vi har visat tidigare att när det finns en minsta gemensam nämnare så kan vi komma överens, säger partiets talesperson Ali Esbati.

C: Som i Sovjet

Centerpartiet tycker att Vänsterpartiets förslag är helt fel.

– Vi behöver inte gå in på den typen av prisreglering som Venezuela haft, som Sovjetunionen hade förut på drivmedel. Det kan inte vara vårt uppdrag som ett vanligt borgerligt parti, säger Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson.

Finansminister Mikael Damberg (S) rasar mot oppositionens förslag.

– Jag tycker det är respektlöst mot de människor som tycker priserna är för höga, om man går ut och lovar någonting som vissa partier vet inte går att genomföra.

Regeringen hävdar att man i sitt förslag, tillsammans med den aviserade sänkningen på 50 öre, lägger sig på EU:s miniminivå.

– Om man ska sänka mer än så behöver man göra om hela energiskattedirektivet, vilket kräver enhällighet från alla länder. Jag har själv drivit på sedan 2014 om att vi borde ändra energiskattedirektivet men det har inte nåtts en enighet om det, säger statsminister Magdalena Andersson (S).

– Det är det som skiljer opposition från regering. Som regering ska du också få fram någonting som kan genomföras. En opposition behöver inte ta samma hänsyn.

Fakta: Partiernas bränsleförslag

Förslagen som partierna lagt som fokuserar på just bensin- och dieselpriset sammanfattas nedan. Utgångspunkten är att de ska finnas med i vårändringsbudgeten, som läggs den 19 april.

Socialdemokraterna:

Vill sänka skatten på bensin och diesel motsvarande 1,30 kronor lägre literpris vid pump. Kostnad 3,7 miljarder kronor. Ska gälla från 1 juni till 31 oktober 2022.

Vill frysa reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin. Nivåerna ska gälla även 2023. Reduktionsplikten är tidigare beslutad att höjas successivt till 2030 och då vara 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

BNP-indexering av diesel och bensin pausas för 2023 – det vill säga uppräkningen med föregående års förändring av konsumentprisindex (KPI) och ett schabloniserat tillägg på 2 procentenheter för att beakta BNP-utvecklingen. Kostnad cirka 900 miljoner kronor.

Finansminister Mikael Damberg (S) säger att kostnaderna får gå på årets löpande räkning, vilket innebär att staten lånar mer pengar, men att alla långsiktiga effekter måste tas ur reformutrymmet och balanseras i budgeten.

Sverigedemokraterna:

Vill sänka bränsleskatten (energi- och koldioxidskatten) med 2 kronor för både bensin och diesel. Föreslås bli en permanent sänkning. Kostnad 18,4 miljarder på helår. Från 1 juli 2022.

Vill minska reduktionsplikten från 30,5 procent till 5 procent för diesel, och från 7,8 procent till 2 procent för bensin. Skulle enligt partiet minska literpriset vid pump med 3,20 kronor. Permanent sänkning. "Försumbar" offentlig kostnad, enligt partiet.

Vill sänka momsen på drivmedel tillfälligt från 25 procent till 6 procent. Från 1 juli 2022 till 31 december 2022. Skulle ge 3,75 kronor lägre pris per liter vid pump, utifrån priser den 11 mars 2022. Kostnad 16,1 miljarder kronor för sex månader.

Total sänkning med 9,45 kronor för diesel och 6,50 kronor för bensin.

Vill finansiera detta genom att skära i biståndet, som 2022 uppgår till drygt 57 miljarder. Partiet ifrågasätter också om Sverige ska ha ett överskott i finanserna på 139 miljarder. Finansieras ej genom nya skatter, enligt SD.

Moderaterna:

Vill sänka energiskatten på bensin och diesel till EU:s miniminivå under tre månader. Sverige bör också begära undantag från miniminivåerna i EU:s energiskattedirektiv för att i tre månader helt ta bort energiskatten på diesel. Energiskatten på bensin bör sänkas lika mycket.

Vill slopa reduktionsplikten helt under tre månader. I andra hand att nivåerna för 2022 justeras till 2021 års nivåer, vilket innebär att reduktionsplikten skulle sättas ned till 26 procent för diesel och 6 procent för bensin.

Dieselpriset vid pump ska sänkas med 5 kronor, vilket enligt partiet kostar 5,5 miljarder. Bensinpriset sänks med motsvarande men med en viss skillnad på grund reduktionsplikten.

Drivmedelsleverantörerna ska ges möjlighet att tillgodoräkna sig en högre inblandning av biodrivmedel under innevarande år mot nästa års reduktionsplikt.

Sänkningen med 50 öre litern i budgeten som redan är aviserad ska tidigareläggas.

Kristdemokraterna:

Vill slopa energiskatten på bensin och diesel under april, maj och juni 2022. För diesel innebär detta ett sänkt literpris med 3 kronor och för bensin 5 kronor, enligt partiet.

Vill sänka reduktionsplikten för diesel från 30,5 procent till 6 procent permanent.

Totalt bedöms förslagen sänka dieselpriset med 9 kronor litern och bensinpriset med 5 kronor litern.

Utöver det vill partiet slopa koldioxidskatten på diesel för jord- och skogsbruket under ett år, vilket innebär en nedsättning med 2,9 kronor per liter, enligt KD.

Kostnaden totalt bedöms till uppemot 7 miljarder kronor 2022.

Vänsterpartiet:

Vill införa ett pristak på bensin och diesel på 18 kronor litern. Bensinmackarna får göra någon form av avdrag vid ett visst pris och sedan ska staten ta kostnaden, enligt partiet. Kostnad är oklar.

Vill sänka reduktionsplikten ”kraftigt”, dagens 30,5 procent är för högt. En nivå på 6 procent som angetts av andra partier skulle kunna vara rimlig, enligt partiet.

Centerpartiet:

Vill sänka skatten på förnybara drivmedel, vilket på grund av reduktionsplikten gör både bensin och diesel billigare, enligt partiet. Beräknas minska kostnaden med 1,10 kronor per liter diesel och en tredjedel så mycket för bensin. Kostnad 2,7 miljarder kronor 2022.

Vill förstärka dieselnedsättningen för jordbruket, det vill säga mer återbetalning av dieselskatten. Utökas till det största belopp som är förenligt med EU-rätten. Kostnad presenterad tidigare 800 miljoner kronor.

Liberalerna:

Öppnar för att sänka skatten på drivmedel, men inte koldioxidskatten på grund effekten på klimatet. Liberalerna kan i stället tänka sig att sänka energiskatten på bensin. Oklart hur mycket.

Energiskatten är i skrivande stund runt 2,51 kronor per liter diesel och 4,18 per liter bensin. Partiet kommer stötta förslag i finansutskottet som sänker priset vid pump.

Vill ändra reduktionsplikten, oklart hur mycket.

Sänkningen med 50 öre litern i budgeten som redan är aviserad ska tidigareläggas.

Miljöpartiet:

Vill inte sänka skatten på bensin och diesel, med hänvisning till att Sverige och EU måste bryta oljeberoendet.

Vill inte sänka reduktionsplikten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!