Förslaget som fått en majoritet i riksdagens finansutskott går ut på att i steg ett anta regeringens förslag om en nedsättning med 1,30 kronor litern vid pump.
Till det läggs den redan aviserade sänkningen på 50 öre från 1 maj.
Därutöver vill Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna samt Vänsterpartiet, att regeringen ska förhandla med EU för att få ned priset med totalt 5 kronor för diesel och knappt 4 kronor för bensin.
Förslaget utgår från Moderaternas upplägg om att sänka energiskatten på drivmedel till EU:s miniminivå under tre månader. Sedan i en förlängning begära av EU så att skatten slopas helt under tre månader.
– Det här är en väldigt viktig fråga för Sverige. Nu behöver regeringen förhandla med Bryssel och sätta Sveriges intressen främst, säger Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna.
Partierna vill också pressa regeringen att återkomma med ett förslag om förändringar av reduktionsplikten, det vill säga andelen inblandning av biodrivmedel i tanken, för sänkt bränslepris redan i år.
Detta ska diskuteras med drivmedelsleverantörerna och andra berörda aktörer.
L: Måste agera
Liberalerna stöttade inte skattesänkningen på 50 öre litern när förslaget var uppe i samband med budgetomröstningen i november. Nu har partiet svängt.
– Det är ett extraordinärt läge som kräver extraordinära insatser. Människor ser de här brutalt höga priserna och drabbas. Då måste vi agera från politikens sida, säger Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson för Liberalerna.
Vänsterpartiet är med på noterna på grund av en skrivning om att regeringen ska utreda hur ett system kan utformas för att minska risken för prischocker på bränsle vid kriser.
Enligt V har man inte förhandlat med SD, KD och L utan med Moderaterna. Sedan har de andra partierna ställt sig bakom förslaget.
– Det här är en fråga som berör många och att man kan ha olika infallsvinklar. Vi kommer fortsatt vara mycket osams med Moderaterna i ekonomiska frågor men vi har visat tidigare att när det finns en minsta gemensam nämnare så kan vi komma överens, säger partiets talesperson Ali Esbati.
C: Som i Sovjet
Centerpartiet tycker att Vänsterpartiets förslag är helt fel.
– Vi behöver inte gå in på den typen av prisreglering som Venezuela haft, som Sovjetunionen hade förut på drivmedel. Det kan inte vara vårt uppdrag som ett vanligt borgerligt parti, säger Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson.
Finansminister Mikael Damberg (S) rasar mot oppositionens förslag.
– Jag tycker det är respektlöst mot de människor som tycker priserna är för höga, om man går ut och lovar någonting som vissa partier vet inte går att genomföra.
Regeringen hävdar att man i sitt förslag, tillsammans med den aviserade sänkningen på 50 öre, lägger sig på EU:s miniminivå.
– Om man ska sänka mer än så behöver man göra om hela energiskattedirektivet, vilket kräver enhällighet från alla länder. Jag har själv drivit på sedan 2014 om att vi borde ändra energiskattedirektivet men det har inte nåtts en enighet om det, säger statsminister Magdalena Andersson (S).
– Det är det som skiljer opposition från regering. Som regering ska du också få fram någonting som kan genomföras. En opposition behöver inte ta samma hänsyn.