– Vi är överens om att sänka skatten i vad som blir en krona lägre pris på drivmedel de tre nästkommande åren, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M).
Kronan får regeringen fram genom att räkna in vad priset skulle ha blivit om skatterna på bensin och diesel hade räknats upp med inflationen, som i år har varit högre än på decennier. Samtidigt sänks själva energiskattesatsen med 34 öre litern på bensin.
Men regeringen har inte tänkt räkna upp energiskatten med inflationen. Den synliga sänkningen vid pump på nyårsdagen kan därmed snarare bli 40 öre litern, enligt regeringens egna beräkningar och med moms inräknad.
I valrörelsen lovade M, KD och SD kraftigt sänkta priser på bensin och diesel. Längst gick Sverigedemokraterna och utlovade en sänkning av dieselpriset med 10 kronor och bensinpriset med 6:50 kronor.
Paketet som regeringen och Sverigedemokraterna nu har kommit överens om innehåller tre delar, enligt SD:s ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt.
Långt från löftet
Ersättningen i reseavdraget höjs vid arbetsresor med egen bil från 18:50 kronor till 25 kronor per mil. Reduktionsplikten sänks från 2024 till EU:s miniminivå, vilket enligt beräkningar ger en effekt på 4–5 kronor lägre literpris, samt den nu aviserade skattesänkningen.
– Sammantaget kommer det här att göra stor skillnad vid pump, säger Svantesson.
Att sänka drivmedelsskatten är dyrt. Förslaget som nu aviserats kostar staten 6,7 miljarder kronor nästa år.
– Jag hade velat gå fram ännu lite hårdare, även om det här är den enskilt största satsningen vi gör i budgetpropositionen, säger Oscar Sjöstedt.
– Samtidigt är det så att när inflationen nästan är tvåsiffrig så är det livsfarligt att föra en expansiv finanspolitik, fortsätter han.
Budgetpropositionen kommer enligt partierna att ha en neutral, något åtstramande inriktning. Hur skattesänkningen ska finansieras vill de inte gå in på nu.
Budgeten presenteras i sin helhet den 8 november.
Utsläppen lär öka
Skattesänkningen lär öka Sveriges koldioxidutsläpp när priset minskar och efterfrågan ökar.
– Det kan vara så. Men samtidigt är situationen ohållbar. Vi kan inte slå ut våra egna hushåll och företag, världen blir inte bättre för att vi har det sämre, säger Sjöstedt.
Det kommer att finnas "ganska markanta åtgärder" som jobbar i den andra riktningen, säger han och tar upp satsningar i den tidigare budgeten på laddstolpar.
Svantesson är mer direkt och konstaterar att utsläppen kommer att öka.
– Alla har inte möjlighet att köpa en elbil, så fram till att fler kan göra just detta är det rimligt att underlätta för människor i en väldigt tuff situation.
Sverige har också fått godkänt av EU-kommissionen att tillfälligt kunna slopa energiskatten i tre månader, under november, december och januari. Om regeringen vill utnyttja den öppningen så är det bråttom.
Kan komma mer
Den 1 oktober löpte också en skattesänkning ut som S-regeringen, på begäran av riksdagen, lade fram som motsvarade en sänkning av priset med 1:30 kronor vid pump.
Oscar Sjöstedt säger att det kan komma fler skattesänkningar framöver beroende på hur höga drivmedelspriserna blir.
– Definitivt. Vi har kontrollstationer varje år för att se var världsmarknadspriset tar vägen. Det är en parameter som ligger helt utanför vår kontroll, i princip omöjlig för regeringen att påverka.
– Skulle dieselpriset ligga på 13 kronor, då kommer inte jag att gå in i en förhandling med jättestora skattelättnader för det finns inget behov av.