Kortet ska kosta 499 kronor per månad för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionärer. Partiet har hämtat inspiration från Tyskland där regeringen infört en månadsbiljett för 49 euro som gäller hela landet – bussar, tåg och tunnelbana.
– Syftet är att hjälpa hushållen som är pressade av ökade priser. Vi har en regering som har fullständigt fokus på villaägare och bilägare, säger MP:s språkrör Märta Stenevi.
Flera miljarder
Miljöpartiet bedömer att kostnaden för staten blir 3,3 miljarder per halvår. Kortet ska gälla för såväl regional som lokal kollektivtrafik, dock inte fjärrtåg, och gälla fritt över länsgränserna.
– Det skulle också innebära en kraftig rabatt på kollektivtrafiken inom respektive län, säger hon.
Reformen är enligt Stenevi finansierad inom ramen för MP:s vårändringsbudget. Den ska offentliggöras snart i sin helhet.
Hon jämför med regeringens skattesänkning på en krona på bensin och diesel som kostade staten 7 miljarder kronor.
– Jämfört med att lägga sju miljarder på att sänka bensinpriset med fjorton öre så når det här ut på ett mycket bättre sätt och får en starkare fördelningspolitisk effekt.
Utredning klar
Under pandemin blev en utredning klar om hur ett nationellt biljettsystem skulle kunna införas i Sverige. Det är nu dags att förverkliga förslagen, enligt Stenevi.
Hon tycker samtidigt att det är allvarligt att regeringen slopar utbyggnaden av stambanor och drar ned på underhåll till järnvägen.
– Man har satt järnvägsunderhållet på något slags anorektisk bantningskur.
"Sverigekortet" motiverar MP också med att folk ska kunna arbeta längre hemifrån, resa på ett hållbart sätt i högre utsträckning och att barn och unga ska kunna upptäcka mer av landet.