Informationskampanjen är uppdelad i två delar. Den första ska rikta sig till unga mellan 16 och 25 år och svara på frågor som kan vara viktiga för just den målgruppen. Kampanjen ska pågå under en koncentrerad period i samband med Sveriges Natoanslutning, enligt ett regeringsbeslut.
Den andra delen är en folkbildande informationsinsats för att öka kunskapen om Nato – eller Nordatlantiska fördragsorganisationen – hos allmänheten i stort. Den insatsen ska vara bredare utformad och pågå under en längre period efter anslutningen.
Över ett år sedan
Det blir upp till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att lära svenskarna om vilka värderingar alliansen bygger på, hur Sverige kan bidra till alliansen samt hur ett medlemskap bidrar till försvaret av Sverige.
I uppdraget ska MSB samverka med Försvarsmakten och andra berörda myndigheter.
Sverige ansökte om Natomedlemskap den 18 maj förra året men än har Turkiet och Ungern inte ratificerat den svenska ansökan.
"Stor förändring"
MSB har inte särskilt mycket detaljer att berätta om informationskampanjen mer än det som står i regeringsbeslutet.
"Arbete pågår med informationsinsatsen, som ska vara klar att sprida snart efter Sveriges inträde i Nato (vilket ännu är oklart)", skriver pressekreterare Elin Bohman i ett mejl.
Natomedlemskapet kommer enligt regeringen att innebära stora förändringar för Sveriges försvars- och säkerhetspolitik.
"Det finns därför behov av att höja den allmänna kunskapsnivån i samhället om syftet med Sveriges ansökan om medlemskap i alliansen och vad ett Nato-inträde innebär för Sverige och för svenska medborgare", står det i regeringsbeslutet.