Regeringens utredare John Hassler har lagt fram en rapport med över 40 förslag, bland annat om hur de svenska klimatmålen bör anpassas till EU.
Han föreslår också att de åtta riksdagspartierna i miljömålsberedningen ska få i uppdrag att se över målen.
Bolund tror dock inte på att göra om de svenska klimatmålen.
– Vi tycker att klimatmålen behöver skärpas. Möjligheten att den här regeringen med SD skulle kunna genomföra något sådant är obefintlig och då är det fel läge att börja riva i klimatmålssystemet, säger han.
Elektrifiering räcker inte
MP vill inte heller ersätta nuvarande utsläppsmål för transporter 2030, med ett elektrifieringsmål.
– Bara elektrifiering räcker inte. Vi måste jobba med flera verktyg, säger Bolund.
Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok är inne på samma linje.
– Det innebär ju att om vi skulle få alla bilar som säljs i dag att vara elbilar skulle det ändå inte räcka för att nå de målen vi har uppsatta.
– Om man släpper transportmålet helt och hållet kommer det vara mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att nå även det långsiktiga målet. Så vi måste ha ett tydligt mål för transportsektorn, säger Demirok.
Inte heller Socialdemokraterna vill ersätta transportmålet 2030 med ett elektrifieringsmål. Partiets klimatpolitiska talesperson Anna Caren Sätherberg tycker att det målet styr omställningen bra.
"Hård örfil"
Både C och MP är samtidigt positiva till flera delar i Hasslers rapport. MP gillar förslaget att bygga ut laddinfrastruktur. Och att Hassler trycker på att det är bråttom att få ned utsläppen.
– Det John Hassler gör är att ge en enormt hård örfil till regeringens klimatpolitik, säger Bolund.
Muharrem Demirok uppger att om om regeringen "klarar av" att lägga fram de här förslagen kommer det att finnas en möjlighet till samsyn inom flera områden.
– Men det kräver att Sverigedemokraterna släpper igenom förslagen och än så länge har vi inte sett nån ambition från SD att överhuvudtaget bry sig om klimatfrågor, säger han.
Anna Caren Sätherberg (S) har invändningar mot förslagen i utredningen.
– Det riskerar att bli dyrt för vanligt folk, säger hon.
Sätherberg syftar på att Hassler vill införa ett nytt utsläppshandelssystem, utöver EU:s system.
Hon pekar också på att Hassler betonar att regeringen inte kan ha en "vänta och se"-politik, samtidigt som han föreslår nya utredningar och översyner.