Regeringen: Fler vägar kan behålla hastigheten

Regeringen vill att fler vägar ska kunna behålla eller till och med öka hastighetsbegränsningen. Nu avsätter man pengar för fler mitträcken och 2+1-vägar. Samtidigt ger man grönt ljus till en ny trafikled i Stockholm.

Fler vägar kan bli så kallade 2+1-vägar enligt regeringen. Arkivbild.

Fler vägar kan bli så kallade 2+1-vägar enligt regeringen. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Politik2022-06-09 10:26

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) anser att för lite pengar investerats i det svenska vägnätet under flera år.

– Vi ser hur vägarna ser ut, jag kör mycket bil och tycker om att göra det och ser ett fortsatt behov av att investera i vägarna, säger han på en pressträff.

Riksdagen har beslutat om en nationell plan för infrastruktur och i den ingår 197 miljarder till underhåll av vägar, såväl statliga som enskilda vägar. Planen gäller från 2022 till 2033.

– När vi investerar i infrastruktur så måste en större andel av detta gå till satsningar i hela landet, inte minst i landsbygden, säger Eneroth.

M: Räcker inte

Regeringen vill att 15 miljarder kronor ur potten används för bidrag till drift av enskilda vägar.

Sedan ska underhåll ske på både låg- och högtrafikerade vägar, enligt regeringen.

– Vi vet att potthålen kan reta oss och många andra, säger landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S).

Moderaterna är dock kritiska till att inte mer pengar skjuts till för att underhålla vägnätet.

Trafikverket gjorde för två år sedan bedömningen att det krävs 224 miljarder kronor för att upprätthålla nuvarande funktionalitet i vägtransportsystemet. 197 miljarder är därför alldeles för lite, skriver Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus i en kommentar.

"Det är samma summa som Trafikverket var tydliga med innebär att vägnätet kommer att vara i sämre skick 2033 än det är i dag. Det försämrade vägnätet drabbar landsbygden hårt."

Bygga om vägar

Regeringen ger också Trafikverket 1,25 miljarder kronor att fördela fram till 2027 för att samfinansiera trafiksäkerhetsåtgärder på länsnivå. Det kan handla om att sätta upp mitträcken i stället för att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen.

– Man kanske gör en 2+1-väg och på det sättet får en ökning till 100 kilometer i timmen. Här ger vi tydliga direktiv för hur man ska arbeta framöver, säger Eneroth.

Trafikverket får i uppdrag att utveckla arbetet med hastighetsanpassningar. Hastighetsskyltar skulle kunna anpassas efter väder och vind.

– Med ny teknik ska man hitta bättre sätt att öka trafiksäkerhet utan att sänka hastigheter, säger infrastrukturministern och understryker samtidigt att man inte ska tumma på trafiksäkerheten.

Uppdraget ska redovisas senast 31 mars 2023.

Ny trafikled

Regeringen skjuter samtidigt till 8,8 miljarder kronor för att bygga en ny biltrafikled i södra Stockholms län – Tvärförbindelse Södertörn. Det är en led mellan Jordbro och Vårby som har varit på gång i decennier och som ska avlasta vägnätet på Södertörn och Södra länken. En viss del av leden läggs i tunnel.

Det aktuella projektet fanns med även i den nationella planen för infrastruktur åren 2018–2029, men nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att genomföra bygget. Satsningen uppgår nu till 13,3 miljarder. Enligt plan ska projektet dra i gång 2023, rapporterar DN.

Trafikverket får också i uppdrag att utreda kapaciteten för landtransporter till och från Arlanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!