Regeringen har anslagit pengar i sin budget för att Trafikverket ska upprätthålla systemet med så kallade beredskapsflygplatser.
Dessa flygplatser pekas ut som särskilt viktiga och utgör en central funktion när det kommer till patienttransporter, räddningstjänstinsatser, kustbevakning eller annan akut verksamhet.
Flygplatserna ska hålla personal i beredskap dygnet runt för att kunna ta emot flyg.
– Behoven under pandemin har visat vad beredskapsflygplatserna kan spela för roll. Också i det nya mycket allvarliga säkerhetspolitiska läget så kommer tillgången till beredskapsflygplatser vara helt väsentligt under en tyvärr troligen lång tid, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Tre tas bort
Sverige har tio permanenta beredskapsflygplatser i dag och 17 tillfälliga (se faktaruta). Tre av de tillfälliga flygplatserna tas bort från listan nästa år – Norrköping, Eskilstuna och Skövde – men tre läggs också till: Halmstad, Skavsta och Västerås.
Skövde flygplats avvecklades under 2022 och Norrköpings flygplats tappar sitt uppdrag på grund av närheten till Saabs flygplats i Linköping. Även Eskilstuna ligger geografiskt nära Västerås.
Målet är enligt infrastrukturministern att ha en bättre geografisk spridning med en beredskapsflygplats i varje län. I dagsläget saknar Gävleborgs län en sådan men Trafikverket har ett uppdrag om att studera vilken det kan bli, och enligt Andreas Carlson ligger Söderhamns flygplats nära till hands.
70 miljoner kronor
Förslaget genomförs förutsatt att regeringens budget går igenom riksdagen och beslut tas i nästa vecka. Tillsammans med Sverigedemokraterna har man en majoritet.
Satsningen uppgår till 60,5 miljoner kronor per år som ska läggas till de 9,5 miljoner som är grunden i beredskapsflygplatsernas finansiering.
– Vi ser att det finns ett stort behov av luftfart för aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret, säger Andreas Carlson.