– Det svenska järnvägsnätet måste förbättras. Det finns en stor underhållsskuld som har byggts upp under en lång tid och som kräver åtgärder, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på en pressträff.
I juni kallade regeringen till krismöte med Trafikverket och tågbolagen efter stort tågstrul. Trafikverket hade då fått kritik från flera håll för att inte leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Tågbolagen kunde inte planera sin bemanning eller släppa biljetter till försäljning som tänkt och även godsleveranser påverkades.
Trafikverket ska nu redogöra för hur man arbetar för att stärka förmågan att genomföra järnvägsunderhåll. Detta i syfte att öka "robustheten, tillförlitligheten och punktligheten" i järnvägstrafiken, enligt regeringen. Att få full effekt dröjer dock, enligt Carlson.
– Det är ett problem som byggts upp under tid och det kommer att ta tid, underhållsbehovet är stort, säger han.
Trafikverket ska även redovisa punktlighetsutvecklingen i järnvägstrafiken under minst en femårsperiod. Det ska detaljerat framgå vilka olika omständigheter och aktörer inom järnvägssystemet som orsakar förseningar.
Regeringen fattar beslutet på torsdag och uppdraget ska redovisas senast den 12 februari 2024.