Förslaget ingår i en ny satsning som partiet kallar "Sverigebränsle".
I dag ligger reduktionsplikten, det vill säga andelen inblandning av biodrivmedel, på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
S vill sänka andelen till 19 procent för diesel och behålla nivån på bensinen nästa år.
– Priserna har varit historiskt höga och slagit hårt mot vanligt folk, men priserna har också varit volatila, säger den ekonomiskpolitiska talespersonen Mikael Damberg.
Når inte klimatmålen
S vill inte röra reduktionsplikten för bensin eftersom bioetanol fortfarande är billigare vilket betyder att bensinbolagen redan i dag har ett intresse av att blanda in en stor andel biobränsle, fortsätter Damberg.
Han medger att Sverige inte når målet om minskade utsläpp inom transportsektorn med S nya förslag.
– Det kommer att krävas ytterligare insatser för att nå klimatmålen till 2030, säger Damberg.
Partiet föreslår även sänkt reduktionspliktsavgift, sänkt skatt på biobränslen till EU:s miniminivå och en övergång till diesel i miljöklass, så kallad MK3-diesel. Sverige har i dag som standard miljöklass 1.
S: 4 kronor lägre pris
Sammantaget skulle detta kunna ge en priseffekt på cirka 4 kronor lägre dieselpris vid pump jämfört med i dag, enligt S.
Man betonar samtidigt att priseffekterna är osäkra.
– Den huvudsakliga orsaken till att priset stuckit iväg är ju världsmarknadspriset på olja. Men vi tror att med de här åtgärderna kan vi bidra med mer stabilitet på bränslemarknaden och därmed också på prisbilden, säger Anna-Caren Sätherberg, S miljöpolitiska talesperson.
S vill också att staten ska ta ett större ansvar för att öka biodrivmedelsproduktionen. Sverige kan använda det "gröna guldet", som Damberg uttrycker det, i högre utsträckning.
– Det finns mycket grenar och annat i skogsavverkningen som i dag inte används fullt ut. Mycket av det kan användas för att skapa biodrivmedel, säger han.
Tävla genom auktion
Samtidigt vill partiet att staten auktionerar ut uppköp av biodrivmedel med långa löptider.
– Staten förbinder sig att köpa en stor del biodrivmedel under tio års tid och sedan får man tävla om att producera detta, och då pressar man priset. Då har man också en kund under tio års tid som är säker, säger Mikael Damberg.
Vid årsskiftet sänker regeringen och SD reduktionsplikten till 6 procent för både bensin och diesel. Det innebär att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskar kraftigt.