– Kontentan är att de bryter mot de flesta av sina större vallöften samtidigt som de inte riktigt orkar med att ta hand om de samhällsproblem som Sverige har i dag, säger Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Mikael Damberg.
Han nämner bland annat högkostnadsskyddet för höga elpriser, som utlovades vara på plats den 1 november, och sänkningen av drivmedelspriserna, där ett vallöfte om sänkt bensinpris med fem kronor nu i ett första steg bara landar på 14 öre vid pump.
– Förklaringen är att "verkligheten spökade" enligt Oscar Sjöstedt (SD). Ja, så kan man se det, men verkligheten var ju rätt tydlig för både Sjöstedt och Svantesson redan innan valet.
Läget var känt
Signalerna om mörkare tider kan inte ha undgått regeringen, anser Damberg. Nu riskerar välfärdssektorn att stå inför ett stålbad om inte staten tillför mer resurser, säger han.
– Jag är orolig. Vi går mot en lågkonjunktur och regeringen ger inte så mycket svar på vad som behövs när fler blir arbetslösa och när människor blir extra hårt drabbade när vi går mot sämre tider, säger Damberg.
Mikael Damberg framhåller att finansminister Elisabeth Svantesson (M) på fråga om löftesbrotten sade att "vi gör precis som vi sagt".
– Jag tror att Johan Pehrson-doktrinen ligger närmare sanningen. Man säger en sak innan valet, så genomförs valet och så säger man en helt annan sak efter valet.
"Miljö- och klimatslakt"
Miljöpartiet är inte oväntat kritiskt till regeringens budget, där miljö- och klimatåtgärder skärs ned de kommande åren och pengar går till att stötta fossilbilar.
– Det här är en fullständigt förödande miljö- och klimatslakt, säger språkröret Per Bolund.
– Man lägger inte enbart ned miljödepartementet, utan också miljöpolitiken.
Han konstaterar att regeringen motiverar omprioriteringarna med att man vill ha en mer effektiv klimat- och miljöpolitik, men inte presenterar några alternativa åtgärder.
– Det är mycket tomma ord. Det är noll procents chans att nå klimatmålen med den här politiken, säger Bolund.
Tomma hål
Centerns ekonomisk-politiske talesperson Martin Ådahl konstaterar att det ekonomiska utgångsläget är tufft.
– Den här budgeten borde ha tagit tag i det akuta läget. Man borde ha prioriterat jobb och företagande, det utsatta läget som många människor befinner sig i och klimatomställningen.
– Problemet är att där är det tre tomma hål i budgeten, säger Ådahl.
Han kritiserar att insatser för de arbetslösa skärs ned och att människor på landsbygden inte får den ekonomiska stöttning som behövs.
– Svek på svek, på svek på svek för Sveriges landsbygd. Man lovade runt och håller tunt, säger Ådahl.
På klimatområdet kritiserar han att flera åtgärder nu dras tillbaka, till exempel slopad elbilsbonus, försämrade villkor för havsbaserad vindkraft och aviserad minskad reduktionsplikt.
– Sverige lägger i praktiken in backen när det gäller klimatpolitik från och med i dag, säger Ådahl.
"Drabbar välfärden"
Vänsterpartiet anser att regeringen lägger en "nedskärningsbudget" som kommer att drabba välfärden hårt. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har krävt 20 miljarder till välfärden, regeringen utlovar 6 miljarder.
– Det har under lång tid varit uppenbart för de flesta att vi behöver ha mer personal inom välfärden, inte mindre, säger V:s ekonomisk-politiska talesperson Ali Esbati.
– Det här kommer att leda till problem för dem som arbetar inom välfärden och de som möter välfärdens tjänster.
Esbati varnar även för ökad arbetslöshet och en försvagad ekonomi.
– Så det är mycket, mycket dåligt helt enkelt.
SD nöjt
Vänsterpartiet är också kritiskt till att det saknas satsningar på de hushåll som har det tuffast, och kallar budgeten för "ganska extrem och pinsam" när det gäller klimatambitioner.
Sverigedemokraternas ekonomisk- politiske talesperson Oscar Sjöstedt säger att han är nöjd med helheten i den budget hans parti förhandlat fram med regeringen. Minst nöjd är han med skattesänkningen på drivmedel. Den kostar 6,7 miljarder men ger bara 14 öre lägre bensinpris och 41 öre lägre dieselpris på nyårsdagen.
– Det hade behövts mycket, mycket mer. Men det kommer att komma mer, säger Sjöstedt.
Sverigedemokraterna lovade så sent som dagen före valdagen att en röst på SD skulle sänka dieselpriset med 10 kronor, inte 40 öre.
– Vi har inte egen majoritet och vi kan inte få igenom allt. Det finns andra partier som har strävat emot och prioriterat högt bistånd istället för att det ska bli billigare att köra bil, säger Sjöstedt.