– Fri kollektivtrafik är något vi går till val på som socialdemokratiskt parti den 11 september. En sådan här satsning hoppas jag att många tycker är bra, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.
Partiet vill se en permanent statlig satsning och beskriver förslaget som en frihets- och jämlikhetsreform som ska underlätta för unga att integreras i samhället, kunna ta sitt första jobb och ägna sig åt sommarlovsaktiviteter.
– För många är det den egna plånboken eller familjens ekonomi som kan sätta käppar i hjulet, säger Baudin.
"Respekt för vanligt folk"
Gymnasieelever och studenter ska enligt förslaget kunna resa fritt med tåg och bussar i hela Sverige under juni, juli och augusti. Partisekreteraren bedömer att kostnaden för staten landar på "över miljarden" per år.
– Vi vill göra satsningar som styr mot klimatsmart resande och klimatsmarta alternativ. Men det här handlar väldigt mycket om respekten för vanligt folk och unga som har det tufft. Det vet vi inte minst nu med en stigande inflation hur tufft det är för många familjer, säger Tobias Baudin.
Införandet av gratis kollektivtrafik för unga var något som klubbades på Socialdemokraternas kongress i november på förslag från SSU. Detta är också S andra vallöfte efter att ha föreslagit permanent höjt tak i a-kassan.
SSU:s ordförande Lisa Nåbo önskar att kollektivtrafiken var gratis året om men säger att det alltid är en förhandling.
– Det är en frihets- och jämlikhetsreform som skulle underlätta för många föräldrar att få ihop livspusslet om barnen kan åka kollektivt i stället för att bli upphämtade.
Lisa Nåbo anser samtidigt att färre borde ta bilen.
– Absolut, det tycker väl de flesta vore en bra framtid. De som ska använda bilen är de som behöver bilen.
– Men det är väldigt många i dag som använder bilen av bekvämlighetsskäl eller för att det är mer ekonomiskt smart än att åka kollektivt. Så det är inte särskilt hållbart, säger hon.
Flera partier
Avgiftsfri kollektivtrafik för unga har införts i Stockholm under sommaren, vilket det moderata regionrådet Kristoffer Tamsons beskrivit som något "hela samhället vinner på".
Även Vänsterpartiet och Miljöpartiet har tidigare föreslagit att på nationell nivå antingen införa helt avgiftsfri kollektivtrafik eller kraftigt reducera biljettpriset.
– Jag tror att det finns goda möjligheter att få stöd för den här frågan, säger Tobias Baudin.