Tidöpartierna har efter förhandlingar enats om en ny gemensam klimatpolitik.
Uppgörelsen innebÀr bland annat att SD stÀller sig bakom Sveriges mÄl om nollutslÀpp till 2045.
I utbyte fÄr SD vara med och förhandla om regeringens kommande klimathandlingsplan. DÀrtill Àr man överens om att transportmÄlet 2030 ska ses över, och att klimatpolitiska rÄdet ska göras om.
ââJag tycker vi fĂ„tt en vĂ€ldigt bra överenskommelse som gĂ„r helt i linje med SD:s politik och ocksĂ„ det vi alltid pĂ„pekat, att transportmĂ„let för 2030 Ă€r ett destruktivt mĂ„l som vi mĂ„ste se över, sĂ€ger Martin Kinnunen, Sverigedemokraternas klimat- och miljöpolitiska talesperson.
TT: Vilken skillnad innebÀr det att ni nu fÄr vara med om att utforma klimatpolitiken?
ââSD Ă€r en röst för att vi ska tĂ€nka pĂ„ hur all politik pĂ„verkar sĂ„vĂ€l företag som hushĂ„ll. Det Ă€r det perspektiv som vi för in i de hĂ€r diskussionerna.
Del av Tidöavtalet
Han bedömer inte att det ska bli nÄgra höjda brÀnsleskatter.
ââDet stĂ„r tydligt i Tidöavtalet att brĂ€nslepriserna ska nedĂ„t och vi vill ju hedra Tidöavtalet.
Uppgörelsen innebÀr att klimatpolitiken lÀggs in som en del av Tidöavtalet. Tidigare fanns den endast med som en del i energipolitiken.
ââDetta innebĂ€r att vi har godare förutsĂ€ttningar för att utforma klimatpolitiken tillsammans med SD, eftersom vi Ă€r överens om grundlĂ€ggande principer för det arbetet, sĂ€ger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
ââDet Ă€r lite svĂ„rt för mig att förhandla om man inte stĂ„r bakom Sveriges klimatmĂ„l och Ă„tagandena gentemot EU.
"Med pÄ tÄget"
Hon framhÄller att det förpliktigar att SD stÀllt sig bakom klimatmÄlet om nettonoll 2045.
ââDĂ„ kan vi pĂ„ ett enklare sĂ€tt komma överens om politiken för att nĂ„ de mĂ„len.
Hon anser inte att det innebÀr att SD kan bromsa klimatpolitiken.
ââNej, det kan de inte. Det handlar helt enkelt om att vi har ett parti till med pĂ„ tĂ„get för att stĂ€lla om klimatpolitiken.
Ăverenskommelsen mellan partierna slĂ„r fast att klimatpolitiken ska utgĂ„ frĂ„n tre principer: den ska ha ett internationellt perspektiv med fokus pĂ„ globala utslĂ€ppsminskningar, den ska bygga pĂ„ teknikutveckling med mer fossilfri el och den ska förenas med ekonomisk tillvĂ€xt.
Nya förslag behövs
Regeringen och SD Àr ocksÄ överens om att Sverige ska leva upp till sina ESR-Ätaganden inom EU. Det handlar om minskade utslÀpp inom den icke-handlade sektorn, frÀmst transporter, jordbruk och uppvÀrmning.
ââVi kommer att behöva presentera ny politik, nya förslag, pĂ„ hur vi ska minska utslĂ€ppen frĂ„n transportsektorn. Ett sĂ„nt sĂ€tt att se pĂ„ det som regeringen Ă€r överens om Ă€r vikten av elektrifiering och ökad takt i elektrifieringen, sĂ€ger Pourmokhtari.
Martin Kinnunen understryker att överenskommelsen innebÀr att ESR-mÄlen inte ska gÄ ut över skogsbruket.
Generellt kan EU-mÄlen för att minska utslÀppen bli svÄra att nÄ, sÀger han.
ââDet kommer att bli komplicerat, jobbigt och förhoppningsvis inte sĂ€rskilt kostsamt, men det fĂ„r vi se.
Han hoppas att Sverige ska kunna tillgodorÀkna sig utslÀppsminskningar som man Ästadkommer genom att investera i andra lÀnder.
ââDet Ă€r nyckeln.