Den lokala fackklubben, Seko Tunnelbanan, ser det hela som en säkerhetsrisk, rapporterar Sekotidningen.
– Tåget kan attackeras av olika motståndare av SD. Våra förare känner sig utsatta, säger ordförande Jannis Konstantis till Sekotidningen.
Hela det aktuella tåget pryds av SD:s logga samt texterna "Välkommen ombord på segertåget" och "SD 22" på dörrarna.
"Politisk reklam tillåten"
Enligt Konstantis är det första gången ett tåg har partipolitisk reklam både inåt och utåt.
– Det är en sak med affischer inne i tåget, säger han och kräver att arbetsgivaren MTR gör en riskbedömning.
I en kommentar till Sekotidningen skriver SL:s pressavdelning att politisk reklam har varit tillåten i kollektivtrafiken sedan 1988, och att man enligt grundlagen måste behandla alla politiska partier likvärdigt. "Det här betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor”.
Tobias Andersson, SD:s rättspolitiska talesperson, har också twittrat en bild på tåget tillsammans med kommentaren: "Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!". Inlägget har väckt starka reaktioner.
"Rasistisk människosyn"
Centerledaren Annie Lööf kallar det "ovärdigt och rasistiskt". Romina Pourmokhtari, ordförande för Liberala ungdomsförbundet, skriver att inlägget vittnar om en "sjukt inhuman och rasistisk människosyn". Justitieminister Morgan Johansson (S) menar att "SD förde in hatet i svensk politik". Klimatminister Annika Strandhäll (S) tycker att "frågor om detta borde ställas till Jimmie Åkesson", medan förra utrikesministern Margot Wallström skriver att "om Kristersson har någon ryggrad så markerar han mot detta".
Tobias Andersson säger till TV4 Nyheterna att hans syfte var att leka med "kränktheten" hos de personer som kritiserat SD:s annonskampanj i tunnelbanan.
– Den något provocerande tweeten väckte enormt engagemang från personer som ville skifta fokus från sakpolitik till mitt tonläge, säger han till kanalen, och tillägger att han inte ångrar det han skrev.