Den så kallade reduktionsplikten för bensin och diesel innebär att en viss mängd biodrivmedel måste blandas ned i tanken för att minska växthusgasutsläppen.
Sedan årsskiftet är nivåerna 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Årliga stegvisa höjningar är planerade till 2030, då reduktionsplikten för bensin ska vara 28 procent och för diesel 66 procent.
– Vi har en extrem situation för flera branscher i dag med kraftiga kostnadsökningar på råvaror. Den råvara som står ut i Sverige jämfört med grannländer och Europa är diesel, säger Martin Kinnunen, klimatpolitisk talesperson för SD.
Tre kronors sänkning
Sverigedemokraterna lägger i dag ett förslag i riksdagens miljö- och jordbruksutskott om att minska reduktionsplikten till 5 procent. Partiet beräknar att minskningen skulle sänka priset med mer än tre kronor vid pump. Dieseln kostar i dag uppemot 21 kronor litern.
– Vi vill till att börja med se en temporär kraftig sänkning av reduktionsplikten fram till kontrollstation 2022, då det ska göras en analys av priseffekten, säger Kinnunen.
Än så länge har ingen beräkning över hur reduktionsplikten påverkar kostnaden gjorts men sedan systemet infördes har priset på diesel ökat, framhåller Kinnunen, som jämför med Danmark där priset på diesel är lägre trots att skatten är högre än i Sverige.
– Vi har inget emot reduktionspliktsystemet som princip, reduktionen har sin fördel, men nivån måste sättas i förhållande till tillgång på bränsle på den svenska marknaden, säger Martin Kinnunen.
Flera vill sänka
Flera partier har kommit med förslag för att underlätta för boende och näringar på landsbygden. Centern vill skjuta till en miljard i ett stödpaket till bönderna, likt det stöd som infördes under torkan 2018.
Kristdemokraterna vill också sänka reduktionsplikten på diesel, men till 14 procent. Partiet lägger också förslaget i miljö- och jordbruksutskottet i dag. De kommer att fortsätta behandlas under kommande veckor.
– Vi är bredda att lyssna in andra förslag, om någon vill minska reduktionsplikten mindre än vi vill göra så är det också intressant, säger Kinnunen.