Knappt 440 000 personer får gå till valurnorna och rösta för första gången i riksdagsvalet i september.
– Förstagångsväljare är alltid viktiga, så partierna jobbar naturligtvis aktivt med den gruppen. I år kan man anta att sociala medieplattformar blir viktigare, säger Marie Grusell, docent i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet.
4 av 10 förstagångsväljare tar del av politiskt innehåll på sociala medier dagligen, visar Internetstiftelsens rapport Valspecial 2022. Fler 00-talister tar del av politiskt innehåll i sociala medier varje dag än i nyhetstidningar.
Sverigedemokraterna har flest följare online av riksdagspartierna, och kommunikationschefen Joakim Wallerstein berättar att de ser ett stort engagemang från unga.
– Vi har varit ett parti som har en ganska hög medelålder, så att det finns en ganska stor ungtillväxt är såklart viktigt så att det blir en föryngring av partiet, säger han.
"Enbart Tiktok"
Partiet jobbar delvis med möten på skolor och andra fysiska kampanjer för att nå unga – men det viktigaste är sociala medier, och specifikt Tiktok.
– För partiet i stort så är fortfarande Youtube och Facebook viktigast, men mot yngre så är det i princip enbart Tiktok, säger Joakim Wallerstein.
SD har inget officiellt Tiktokkonto utan har istället anställt fem unga kvinnor som skapar innehåll åt partiet på sina egna konton.
– Sociala medier som går bra bland de yngsta målgrupperna är mer personkopplat än organisationskopplat. Det fungerar absolut bäst och vi har en extrem spridning på de här personerna, säger Wallerstein.
– Det är glatt, det är musik, det är rätt mycket humor.
Socialdemokraterna finns på Tiktok via sitt ungdomsförbund, men fokuserar mest på Instagram som plattform.
– Vi berättar hur vi tänker men vi använder också en del humor, bjuder in och försöker använda ett språk och ett manér som vi upplever att unga väljare känner sig bekväma med, säger Helena Salomonsson, kommunikationschef hos S.
Influencers viktiga
Ett annat sätt att nå unga är via influencers. Företrädare för alla partier har till exempel ställt upp på utfrågningar hos kända youtubers som Therése Lindgren och Margaux Dietz, och Magdalena Andersson deltog nyligen i en youtubevideo på Mauri Hermundssons konto som inom ett par dagar fått över en halv miljon visningar.
– Men vi köper ingen åsikt, det måste utgå från ett eget engagemang. Allt man gör på sociala medier, särskilt riktat till unga väljare, måste vara genuint. Annars blir det en sorts dissonans och det reagerar unga på direkt, säger Helena Salomonsson.
Fördelen är att politikerna blir lite mer mänskliga, att det upplevda avståndet till dem minskar och att det blir lättare att ta till sig budskapet i politiken, säger Salomonsson. Samtidigt gäller det att ha omdöme.
– Man måste komma ihåg vad det är man själv vill säga och göra det på en informativt, ansvarsfullt sätt – och inte bara söka likes och bekräftelse.
Forskare: Var går gränsen?
Även forskaren Marie Grusell lyfter vikten av att vara personlig för att nå genom bruset på sociala medier, och särskilt på Tiktok.
– Frågan är var gränsen går för den personliga integriteten? För det är tufft att vara politiker i dag. För att styra ett land krävs dessutom ett visst mått av värdighet, säger hon.
TT: Kan du se någon nackdel med att unga väljare i högre utsträckning använder sig av sociala medier för att ta del av politisk information?
– Jag tror inte att det är den enda kanalen de får information från. Det får de även i skolan, av föräldrar och av andra nyhetskällor. Internet är en integrerad del av vår vardag, även för oss vuxna. Så jag tror att vi kan ha god tilltro till våra unga, säger Marie Grusell.