– Det här var väldigt roligt, jag kände mig i trygga händer, säger Ulf Kristersson efteråt.
Planet var uppe i cirka 20 minuter. Och då hade det endast kunnat flyga i runt 40 minuter till för att sedan behöva laddas i två timmar för fullt batteri.
Planet, som väger 500 kilo, används i dag som skolflygplan.
– Det är alldeles uppenbart att kan man göra det skalbart så tror jag att framtiden för kortdistansflygningar finns här, säger Kristersson.
Det Göteborgsbaserade företaget Heart aerospace håller på att utveckla ett 30-sitsigt elflyg som är planerat att tas i kommersiellt bruk 2028. Räckvidden för det på el är omkring 200 kilometer.
Sofia Graflund, operativ chef för företaget, anser att politiken måste satsa för att elflyg ska bli verklighet.
– Det kommer att ta väldigt lång tid innan man kan flyga över Atlanten, säger hon.
Infrastrukturen måste också finnas på plats och det kan behövas skattelättnader för att få företag att våga vilja investera, fortsätter hon.
– Jag tror inte att vi kommer att flyga i framtiden om vi inte gör någonting.
Statsministern anser att bara det faktum att man talar väl om elflyget kan göra skillnad.
– Det här är bra, man ska inte ha flygskam för att flyga utsläppsfritt elflyg. Men också ingenjörsutbildningar, det finns nog ingenting som är viktigare för Sveriges långsiktiga konkurrenskraft, säger han.