Statsministern flög elflyg: "Framtiden"

Statsminister Ulf Kristersson (M) satte sig i ett litet tvåsitsigt elflygplan och tog en tur över Visby under Almedalsveckan.

Statsminister Ulf Kristersson (M) testar elflyget Pipistrel Velis Electro på Visby flygplats.

Statsminister Ulf Kristersson (M) testar elflyget Pipistrel Velis Electro på Visby flygplats.

Foto: Anders Wiklund/TT

Politik2023-06-28 15:42

– Det här var väldigt roligt, jag kände mig i trygga händer, säger Ulf Kristersson efteråt.

Planet var uppe i cirka 20 minuter. Och då hade det endast kunnat flyga i runt 40 minuter till för att sedan behöva laddas i två timmar för fullt batteri.

Planet, som väger 500 kilo, används i dag som skolflygplan.

– Det är alldeles uppenbart att kan man göra det skalbart så tror jag att framtiden för kortdistansflygningar finns här, säger Kristersson.

Det Göteborgsbaserade företaget Heart aerospace håller på att utveckla ett 30-sitsigt elflyg som är planerat att tas i kommersiellt bruk 2028. Räckvidden för det på el är omkring 200 kilometer.

Sofia Graflund, operativ chef för företaget, anser att politiken måste satsa för att elflyg ska bli verklighet.

– Det kommer att ta väldigt lång tid innan man kan flyga över Atlanten, säger hon.

Infrastrukturen måste också finnas på plats och det kan behövas skattelättnader för att få företag att våga vilja investera, fortsätter hon.

– Jag tror inte att vi kommer att flyga i framtiden om vi inte gör någonting.

Statsministern anser att bara det faktum att man talar väl om elflyget kan göra skillnad.

– Det här är bra, man ska inte ha flygskam för att flyga utsläppsfritt elflyg. Men också ingenjörsutbildningar, det finns nog ingenting som är viktigare för Sveriges långsiktiga konkurrenskraft, säger han.

Fakta: Elflygplanet

Flygplanet: Pipstrel Velis Electro, ett skolflygplan, tillverkat av det slovenska bolaget Pipstrel.

Maxhöjd 3,6 kilometer, maxlängd för en flygning 50 minuter, och det kan ta en vikt av 176 kilo.

Det tar upp till två timmar för batteriet att laddas fullt.

Livslängden på motorn är omkring 2 000 timmar medan livslängden på batteriet är omkring 500 timmar.

Göteborgsbaserade Heart Aerospace utvecklar elfordon och tar fram ett större flygplan vid namn ES-30 som har plats för 30 personer och enligt företaget är planerat att tas i kommersiellt bruk 2028.

Källa: Heart Aerospace

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!