Regeringen och Sverigedemokraterna har enats om att sänka reduktionsplikten till sex procent på bensin och diesel vid årsskiftet, från dagens 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Målet är bland annat att sänka dieselpriset med 5:50 kronor per liter.
Sänkningen motiveras bland annat med att man vill underlätta ekonomiskt för barnfamiljer och äldre. Partierna säger också att elektrifieringen är viktigare för att nå klimatmålen.
Men enligt Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi är påståendet att sänkningen är för barnfamiljernas skull "trams". Den hjälper inte de barnfamiljer och pensionärer som har det tuffast, anser hon.
"Skjuter notan framför sig"
– Man struntar i att göra effektiva kompensationer och i stället väljer man det som kommer öka utsläppen mest. Därmed skjuter man hela notan framför sig till våra barn.
– Vi har föreslagit en lång rad mycket mer effektiva åtgärder för barnfamiljer: till exempel genom att höja barnbidraget, sänka matmomsen, genom skatteavdrag på lands- och glesbygd. Allt detta hade gett pengar i plånboken som hade gett större effekt, fortsätter Stenevi.
Även Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Mikael Damberg tycker att det finns bättre sätt att få ned kostnaderna för privatpersoner.
– Regeringen har valt aktivt att avstå från att höja barnbidraget och att rikta extra stöd till ensamstående, inte minst kvinnor som har det absolut tuffast bland barnfamiljerna just nu, säger han.
Också han talar om svek.
– Sverigedemokraternas väljare börjar bli luttrade nu kring löftessvek. Man lovade att sänka priset vid pump med tio kronor och nu kommer ytterligare besked om något som kommer att ske längre fram, men man vet inte konsekvenserna av politiken. Förra gången de sade att de sänkte skatten med en krona blev det 14 öre. Återigen är det mycket prat men lite som levereras.
Ska pressa regeringen
Tidöpartierna presenterar beskedet i en debattartikel i Dagens Nyheter. Damberg lyfter fram att konsekvenserna av en sänkning av reduktionsplikten inte redovisas och säger att S ska pressa regeringen på svar om det.
– Sverige ska fortfarande uppnå våra miljömål och EU-lagstiftningen och då är frågan om vilka andra åtgärder regeringen kommer att vidta. Det finns noll av detta i artikeln, säger han och pekar på Liberalernas tidigare diskussioner om miljöåtgärder i form av hastighetsbegränsningar, trängselskatter och köp av utsläppsrätter i utlandet.
– Man måste presentera helheten i politiken så att man förstår vad det här kalaset kostar, och hur miljömålen ska uppnås.
"Inte råd öka utsläppen"
Sänkningen av reduktionsplikten ska gälla en mandatperiod. Men utsläppen måste minska hela tiden om Sveriges och EU:s utsläppsmål ska nås, enligt Stenevi.
– Nu är vi är mitt inne i en klimatkris med snabb uppvärmning av haven, vi har inte råd att öka utsläppen ens tillfälligt.