Stockholms Lokaltrafik, SL, slog i juni larm angående bygget av den nya cykelbron Stockholms stad planerar mellan Gamla stan och Slussen. Det skulle, enligt SL, störa tunnelbanetrafiken och i värsta fall tvinga fram ett totalstopp vid Slussen av säkerhetsskäl.
Det skulle innebära att flera tunnelbanelinjer skars av mellan Gamla stan och Slussen. En sträcka som dagligen passeras av över 300 000 resenärer.
En konflikt uppstod mellan Stockholms stad och Region Stockholm, som äger SL. Det grundläggningsarbete som skulle ha börjats 28 juni fick skjutas upp.
Är vinnare
Men en gemensam arbetsgrupp har nu på drygt två veckor hittat en ny lösning för cykelbron som både Stockholms stad och Region Stockholm tror på.
Kjell Hasslert, ordförande i gruppen, uppger att lösningen var att blicka framåt.
– Vi har inte fokuserat på det historiska, då hade vi förmodligen hållit på än. Vi har fokuserat på hur vi kan få bron byggd och hur vi kan få en säker tunnelbanetrafik. Utifrån det har konstruktiva deltagare kompromissat sig fram, säger han.
– De stora vinnarna är stockholmarna.
Den nya lösningen innebär att cykelbron är flyttad 12-18 meter bort från tunnelbanebron och att en påfartsramp är borttagen.
I sin slutrapport skriver arbetsgruppen att "totalstopp av tunnelbanetrafiken bedöms nu som osannolikt", men tillägger att viss trafikbegränsning samt hastighetsnedsättningar kan bli aktuella under pålningsarbeten.
Är nöjda
David Lagneholm chef för regionens Trafikförvaltningen och SL är väldigt glad över lösningen.
– Arbetsgruppen har verkligen gjort ett superjobb, säger han.
TT: Hur mycket kan tunnelbanetrafiken störas med den nya lösningen?
– Det finns viss risk för att vi behöver göra delvisa, lite kortare stopp, men det behöver vi utreda närmare, säger Lagneholm.
Även Mikael Gustavsson, ställföreträdande stadsdirektör för Stockholms stad, är mycket nöjd med lösningen.
– Vi har naturligtvis fått kompromissa. Men gång och cykelbron får samma kapacitet och bredd. Bron kommer att svänga lite och blir inte lika rak, säger han.
En påfartsramp på Södermalmssidan har också tagits bort.
Gustavsson räknar med att pålsättningsarbetet för bron ska kunna påbörjas i år och att bron ska kunna vara klar under 2025.