– Det är tråkigt. Vi får sätta oss ner och se om vi kan gå vidare på något annat sätt, för det har visat sig att det inte är hållbart som det är nu, säger Kjell-Arne Ottosson som företräder Kristdemokraterna i utskottet.
Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna ville att utskottet skulle uppmana regeringen att kraftigt sänka kraven på inblandning av biodrivmedel i den vanliga dieseln. Inblandningen styrs av reglerna i den så kallade reduktionsplikten.
Riksdagen slog dagarna före midsommar förra året fast en plan för hur inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel ska öka årligen fram till 2030. Syftet är att få ner utsläppen av växthusgaser från transporter. Eftersom biodrivmedel är dyrare än vanlig diesel och bensin gör varje steg för ökad inblandning att priset ökar.
När riksdagen röstade igenom den planen för reduktionsplikten i juni 2021 röstade alla partier utom Sverigedemokraterna ja. Kristdemokraterna röstade också för då. Nu har KD bytt fot.
– Vi har insett att där blev det fel. Vi hade inte klart för oss att det skulle bli så extrema kostnadsökningar så snabbt, säger Kjell-Arne Ottosson.
– Vi vill göra om och göra rätt, säger Ottosson.