Abrahamsson var i dag i riksdagens trafikutskott för att svara på frågor om de långa köerna i flygplatsernas säkerhetskontroller. Det handlar framförallt om Arlanda.
– Jag har full förståelse för att man som resenär blir förbannad, säger han.
Där har resenärerna ibland tvingats vänta i en till en och en halv timme i säkerhetskontrollerna. Ibland ännu längre.
– Vi vidtar en mängd åtgärder för att komma till rätta med problemen, säger Abrahamsson.
Svårt med personal
Det handlar bland annat om att man tar in personal från andra flygplatser och från andra bemanningsföretag. Det tas också in administrativ personal för att frigöra säkerhetspersonal.
Därutöver bygger man om säkerhetskontroller så att det finns mer plats för resenärer att förbereda sig för kontrollen.
Orsaken till problemen är, enligt Abrahamsson, att det har varit svårt att hitta personal till framförallt säkerhetskontrollerna, samtidigt som resandet nu tar fart efter pandemin.
– Vi hoppas att med de åtgärder vi nu vidtar, så kan vi stabilisera läget.
Vd:n vågar dock inte utlova att köerna är borta redan i juni. Orsaken är att antalet resenärer väntas fortsätta att öka till mitten av sommaren.
– Det är som att jaga ett accelererande flygplan för att komma i fatt med bemanningen, säger Abrahamsson.
– Framemot slutet på sommaren och framförallt bort mot hösten, då kommer vi ha en normaliserad situation.
Hoppar av
En orsak till att det är svårt att få tag på flygplatskontrollanter är att det tar tid att göra bakgrundskontroller på de som ansöker om jobben.
Enligt Swedavias operativa chef Peder Grunditz tar Säkerhetspolisens kontroller normalt 2–4 veckor. När det har varit som värst har kontrollerna tagit uppemot 12 veckor.
Nu börjar man närma sig de normala tiderna igen.
– Vi ser en stegvis förbättring, vilket är väldigt positivt, säger han.
Under den tiden så hittar de arbetssökande andra jobb och hoppar av. Uppemot 50 procent av de sökande försvinner någon annanstans.
Hos det företag som bemannar säkerhetskontrollerna, Avarn, ligger för närvarande cirka 150 ansökningar för prövning.
För att få färre jobbsökande att hoppa av under väntetiden, skriver nu Avarn anställningskontrakt med personerna innan de fått klartecken av Säpo.
Skyller på ministern
Moderaterna vill att även inrikes- och justitieminister Morgan Johansson (S) kommer till riksdagens trafikutskott för att svara på frågor om flygkaoset.
De menar att han har ett ansvar för de långa köer som uppstått på till exempel Arlanda.
– Människor riskerar att missa semestrar eftersom han inte har tagit tag i problem som han känt till i mer än ett halvår nu, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.
Hon vill också att Säpo ska få ta in pensionerade handläggare under tiden som kösituationen är som värst.
Justitieministern borde ha skjutit till resurser till Säpo för att bakgrundskontrollerna av blivande flygplatskontrollanter ska gå fortare, enligt Stockhaus.
Jens Holm, ordförande i trafikutskottet för Vänsterpartiet, säger att en del har att göra med Avarns dåliga anställningsvillkor.
– Enligt min bedömning behöver man ha riktiga anställningar, inte timanställningar, inte visstidsanställningar. För personalen vittnar om att man tycker att det är extremt stressigt och att man inte får betalt för det arbete man gör, utan betraktas som en mindre viktig arbetskraft.