Strax efter klockan åtta på tisdagskvällen har solen gått ner i stora delar av Sverige. För hundratusentals svenska muslimer betyder det att årets första fasta kan brytas med en festmåltid, så kallad iftar. Men än en gång måste den annars sociala högtiden firas isolerat i hemmen.
– Varje dag ringer någon och frågar när vi kan öppna igen, säger Mahmoud Khalfi, imam och direktör vid Stockholms moské.
Brukar samla tusentals
Under pandemifria år brukar uppemot 1 000 personer besöka moskén på Södermalm i Stockholm under ramadan. På helgerna kommer nästan dubbelt så många. Nu står lokalerna tomma.
– Pandemin är en katastrof, många har förlorat sina nära och kära. Men vi muslimer måste tänka positivt, som att vi kan ägna mer tid till familjen, säger Mahmoud Khalfi.
– Annars har jag efter maten varit tvungen att skynda mig till moskén för att förbereda och ta emot folk, det är mycket att göra då. I år har man tid att bryta fastan i lugn och ro och prata om viktiga saker med barnen.
Under iftar, när fastan bryts efter solnedgång, brukar muslimska hushåll välkomna så väl vänner som främlingar in för att dela på en festmåltid. Att göra gott och hjälpa andra är enligt Mahmoud Khalfi en viktig del av ramadan. I år bedrivs den obligatoriska välgörenheten främst genom donationer till olika organisationer.
Under en månads tid har Mahmoud Khalfi och hans kollegor på Stockholms moské förberett digitalt material på både arabiska och svenska för att fylla fasteperiodens många aktivitetspunkter. Församlingens ungdomar har hjälpt de något äldre imamerna att ställa om till förinspelade föreläsningar och direktsända predikningar via Zoom och sociala medier.
Hela landet
Ett slags studio har ställts i ordning i ett litet rum ovanför bönesalen. Nu når Stockholms moské ut till muslimer i hela Sverige och i vissa fall även utomlands.
– De här aktiviteterna kan inte ersätta de fysiska kontakterna. Men vi försöker i alla fall, man gör sitt bästa, säger Mahmoud Khalfi.
Under tiden passar man på att renovera den stora bönesalen. Mattorna som pekar mot Mecka ska bytas ut. Tejpbitarna som markerat var de bedjande kan stå med pandemisäkert avstånd sitter kvar sedan perioden då fler än åtta personer fick samlas i ett rum.
– Egentligen ska man stå nära varandra när man ber, axel mot axel. Eftersom vi har flera lokaler hade vi kunnat dela upp besökare och ta emot åtta personer i varje rum. Då hade kanske femtio personer kunnat samlas här ändå. Men vi respekterar reglerna, säger Mahmoud Khalfi.